벤처기업 CEO의 전략지향성과 혁신분위기가 신제품 개발성과와 창업의도에 미치는 영향An Empirical Study on the New Product Performance and Entrepreneurial Intention between Strategic Orientation and Innovation Climate in Venture Business’ CEO
- Authors
- 이일한; 한주희; 황금주
- Issue Date
- Nov-2011
- Publisher
- 한국중소기업학회
- Keywords
- 전략지향성; 혁신분위기; 신제품 개발성과; 창업의도; Strategic Orientation; Innovation Climate; New Product Performance; Entrepreneurial Intentions
- Citation
- 기업가정신과 벤처연구, v.14, no.4, pp 49 - 71
- Pages
- 23
- Journal Title
- 기업가정신과 벤처연구
- Volume
- 14
- Number
- 4
- Start Page
- 49
- End Page
- 71
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/26930
- ISSN
- 1738-2599
- Abstract
- 본 연구는 벤처기업 CEO의 전략지향성과 혁신분위기가 신제품 개발성과와 창업의도 간의 관련성을 탐색하기 위한 연구로 진행되었으며, 첫째, 전략지향성(고객지향성, 경쟁자지향성, 기술지향성)이 혁신분위기에 미치는 영향과 혁신분위기가 신제품 개발성과와 창업의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였으며, 둘째, 기술지향성, 신제품 개발성과, 창업의도에 관한 영향요인을 살펴보았다. 이 연구를 위하여 수도권에 위치한 벤처기업 CEO 150명을 연구대상으로 선정하여 설문조사 및 연구결과를 도출하였다.
분석결과를 살펴보면, 첫째, 전략지향성이 혁신분위기에 미치는 영향력을 분석한 결과 기술지향성이 혁신분위기에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 혁신분위기가 신제품 개발성과와 창업의도에 미치는 영향력을 분석한 결과 혁신분위기가 신제품 개발성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 기술지향성, 신제품 개발성과, 창업의도에 관한 영향 요인을 분석한 결과 기술지향성이 신제품 개발성과에 영향을 미치고, 신제품 개발성과는 창업의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 벤처기업 CEO의 전략지향성, 혁신분위기, 신제품 개발성과, 창업의도 간의 영향관계를 확인하였으며, 특히 기술지향성이 신제품 개발성과 창업의도 간의 영향관계를 확인하였다는 데 의의가 있다.
This paper explored the new product performance and entrepreneurial intention between strategic orientation and innovation climate in venture business' CEO. First, this study investigated how strategic orientation(customer orientation, competitor orientation, technology orientation) affected innovation climate, and then analyzed how innovation climate influenced new product development performance and entrepreneurial intentions. Second, how technology orientation affected new product development performance, and then analyzed how new product performance influenced entrepreneurial intentions. We administerd a survey with 150 venture business’ CEOs located in the metropolitan area.
The analysis results indicate that technology orientation affects innovation climate. According to the analysis, innovation climate also affect new product performance, and technology orientation affect new product performance then new product performance influences entrepreneurial intentions. This study shows the casual relationship between variables including strategic orientation, innovation climate, new product performance and entrepreneurial intentions. In particular, this finding confirms that technology orientation as one of strategic orientation affects new product performance and entrepreneurial intentions.
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