Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

선취업 후진학 대학생의 학업지속의향에 영향을 미치는 사회적 지지, 긍정심리자본, 학습몰입, 대학생활적응 간의 구조적 관계The structural relationships between social support, positive psychological capital, learning flow, and adjustment to college life for academic persistence intention of “work first-then to college” students

Authors
박지영이희수
Issue Date
Feb-2019
Publisher
한국직업교육학회
Keywords
academic persistence intention; social support; positive psychological capital; learning flow; adjustment to college life; 학업지속의향; 사회적 지지; 긍정심리자본; 학습몰입; 대학생활적응
Citation
직업교육연구, v.38, no.1, pp 1 - 20
Pages
20
Journal Title
직업교육연구
Volume
38
Number
1
Start Page
1
End Page
20
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27001
DOI
10.37210/JVER.2019.38.1.93
ISSN
1225-4762
Abstract
이 연구는 선취업 후진학 대학생을 대상으로 학업지속의향에 영향을 미치는 사회적 지지, 긍정심리자본, 학습몰입, 대학생활적응 간의 구조적 관계를 파악하는 데 목적을 두었다. 연구문제별 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지는 긍정심리자본에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 학업지속의향에 통계적으로 의미 있는 영향을 미치지 않는 것으로 밝혀졌다. 긍정심리자본은 학습몰입, 대학생활적응, 학업지속의향에 통계적으로 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 학습몰입은 학업지속의향에 의미 있는 영향을 미쳤으며, 대학생활적응은 학업지속의향에 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 긍정심리자본은 학업지속의향과 사회적 지지의 관계에서 완전매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 또한 긍정심리자본과 학습몰입은 학업지속의향과 사회적 지지의 관계에서 완전매개효과를 갖는 것으로 밝혀졌고, 긍정심리자본과 대학생활적응은 학업지속의향과 사회적 지지의 관계에서 완전매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 따라서 가족, 친구, 대학 및 기업에서의 중요한 타인은 선취업 후진학 대학생의 맥락과 상황에 맞는 지원을 강화하는 것뿐만 아니라 개인의 긍정적 심리자본을 발전시키고, 학습에 즐거움과 가치를 느끼면서 대학생활에 적응할 수 있는 환경을 조성해주어야 할 것이다. 이렇듯 선취업 후진학 대학생이 고등교육을 이수하고 직업능력과 경력을 개발할 수 있는 경로를 지원하고 개선하는 노력이 이어진다면 일과 학업을 병행하는 대학생의 학업지속 촉진과 선취업 후진학이 성공적으로 유지되는 데 기여할 것이다.
This study investigates the structural relationship among social support, positive psychological capital, learning flow, and adjustment to college life that influences the academic persistence intention of “work first-then to college” students. The findings with regard to the research questions are as follows: First, social support has a significant relationship with positive psychological capital, but is non-significant to academic persistence intention. Positive psychological capital is significantly related to learning flow, adjustment to college life, and academic persistence intention. Learning flow influences academic persistence intention, and adjustment to college life is significant to academic persistence intention. Second, positive psychological capital completely mediates between academic persistence intention and social support. Moreover, positive psychological capital and learning flow completely mediate between academic persistence intention and social support. Finally, positive psychological capital and adjustment to college life have a complete mediation effect on academic persistence intention and social support. Therefore, the important others in family, friends, college and corporation are not only to strengthen support for the context and situation of “work first-then to college” students, but also to develop personal positive psychological capital, flow and value in learning, It is necessary to create an environment that can adjustment to college life. In this way, if the “work first-then to college” students are to pursue higher education and to support and improve the pathway for developing their proficiency and career, the success of “work first-then to college”.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE