Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

초등학교 5학년 영어수업에 적용된 G러닝(게임을 활용한 교수학습 방법)의 학습 효과Effectiveness of G-Learning(Teaching and Learning Methodology utilizing Game) adopted in an English Class for 5th Grade Elementary School Students

Authors
원은석위정현
Issue Date
2012
Publisher
한국콘텐츠학회
Keywords
G-learning; Elementary English Education; Digital Content based Education; G러닝; 초등영어교육; 디지털콘텐츠 기반 교육
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v.12, no.10, pp 541 - 554
Pages
14
Journal Title
한국콘텐츠학회 논문지
Volume
12
Number
10
Start Page
541
End Page
554
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27259
DOI
10.5392/JKCA.2012.12.10.541
ISSN
1598-4877
Abstract
본 연구는 초등학교 5학년 하위권 학생들을 대상으로 수행된 G러닝 방과후학교 영어수업의 효과성을 제시하고 있다. 최근 게임을 활용한 교수학습방법을 의미하는 G러닝이 활성화되면서, 영어교육 분야에서 G러닝을 수용할 수 있는 방법에 대한 연구의 필요성이 강조되고 있다. 본 연구에서는 대전에 소재한 한 초등학교에서 23명의 5학년 영어 성취도 하위권 학생들을 대상으로 12주 동안 G러닝 영어 방과후학교 수업을 진행하였다. G러닝의 효과성을 검증하기 위해 성취도 및 정의적 영역에 대해 두 개의 가설을 설정하여 이를 검증하였다. 가설검증을 위해 수업 전, 후 성취도 평가 및 설문조사를 실시하고 FGI를 통해 참여자의 의견을 수렴하였다. 그 결과 하위권 학생들의 영어 성적이 약 15점 정도 향상되었고, 단어 철자 그리고 의사소통 영역에서 통계적으로 유의미한 향상도를 보였다. 또한, G러닝 수업을 통해 학생들이 영어학습에 대한 자신감과 흥미를 갖게 되었다.
This study suggests the effectiveness of G-learning English afterschool classes implemented to elementary school students at low achievement level in English. These days, the use of games in teaching and learning, known as G-learning, has gradually expanded, so it is necessary to consider how to adapt G-learning generally in English education. A G-learning afterschool English class was implemented to 23 low-level 5th grade students in an elementary school located in Daejon for 12 weeks. This study set two hypotheses aiming to determine the effectiveness in achievement and affectiveness of the participants. Pre and post achievement tests were conducted. Also, survey and FGI (focused group interview) were carried out twice with the participants. The study found that students' spelling awareness, vocabulary recognition and dialogue comprehension ability (hypothesis 1) were all improved with statistical significance. Moreover, after the class, participants’ confidence and interest toward English study showed meaningful increases.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Wi, Jong Hyun photo

Wi, Jong Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE