Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램 개발 및 효과The Development and Effects of Movement Education Program Centered on Spatial Elements using Geometry for Young Children

Authors
오세경지성애
Issue Date
2012
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
도형; 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램; 공간지각능력; 창의성; 운동능력; geometry; movement education program centered on spatial elements for young children; spatial-perception ability; creativity; motor ability
Citation
유아교육학논집, v.16, no.5, pp 31 - 56
Pages
26
Journal Title
유아교육학논집
Volume
16
Number
5
Start Page
31
End Page
56
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27269
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 유아의 공간지각능력, 창의성 그리고 운동능력에 미치는 영향을 분석하여 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는데 목적이 있다. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 체계는 목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습 방법 및 평가로 구성되었으며, 도형을 활용한 공간요소, 기본운동 동작, 도형을 활용한 공간요소와 연계한 동작, 도형을 활용한 공간요소와 동작을 통합한 창의적 표현으로 프로그램의 교육내용을 구성하고 6단계의 교수-학습단계로 이루어진 총 21회의 활동을 개발하였다. 이와 같은 과정을 통해 개발된 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증한 결과, 본 연구에서 개발한 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램은 유아의 공간지각능력, 창의성 그리고 운동능력 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀져 유아교육 현장에서의 적용 타당성이 높은 것으로 밝혀졌다.
The purpose of this study was to develop movement education program centered on spatial elements using geometry for young children to analyze the effects of that program on children’s spatial-perception ability, creativity, and motor ability. Movement education program centered on spatial elements using geometry for young children maintains objective, education content, teaching-learning methods and evaluation systems. It also develops the twenty-one movement education activities centered on spatial elements using geometry for young children. The subjects used in this experimental study were forty-four young children whose mean age is 76.27 months from two classes in a kindergarten to prove validity of early childhood practice application of movement education program centered on spatial elements using geometry for young children. Two classes were assigned to an experimental group and a comparative group. The positive effects of the program developed in this study were revealed. These results proved validity of early childhood practice application of movement education program centered on spatial elements using geometry for young children.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE