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브랜드확장이 모브랜드 평가에 미치는 영향 - 적합성, 광고유형 및 브랜드컨셉을 중심으로The Effect of Brand Extensions on the Evaluation of Parent Brand - Focused on Fit and Ad Strategy and Brand Concept

Authors
이명천신동우김정현
Issue Date
Dec-2011
Publisher
한국광고홍보학회
Keywords
브랜드 확장; 모브랜드 평가; 적합성; 광고유형; 브랜드컨셉; brand extensions; evaluation of parent brand; fit; ad strategy; brand concept
Citation
광고연구, no.91, pp 212 - 239
Pages
28
Journal Title
광고연구
Number
91
Start Page
212
End Page
239
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27357
ISSN
1227-8181
Abstract
기존의 브랜드확장에 관한 연구는 확장브랜드에 대한 평가에 초점을 맞춘 연구가 주를 이루었다. 하지만 브랜드 확장은 확장브랜드뿐만 아니라 모브랜드에도 영향을 미치는 소비자 자극이라는 측면에서, 브랜드확장이 기존 모브랜드의 자산에 미치는 영향력은 브랜드 자산 활용의 전략적 차원에서 매우 신중히 고려해야 하는 부분이다. 본 연구는 브랜드확장 시 적합성에 따라 확장브랜드의 광고유형과 모브랜드의 브랜드컨셉 유형이 모브랜드 평가에 미치는 영향력을 브랜드태도, 구매의도 측면에서 실증연구를 통해 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드확장 시 모브랜드에 대한 적합성의 주효과를 확인하였다. 둘째, 모브랜드에 대한 브랜드태도는 상징적 브랜드의 경우 관련성 광고전략이, 기능적 브랜드의 경우 정교화 광고전략이 효과적이다. 마지막으로 구매의도에 있어서는 적합한 확장의 경우 브랜드컨셉에 따른 평가 차이가 거의 없었으나, 부적합 확장의 경우 상징적 브랜드보다 기능적 브랜드에서 더욱 부정적인 평가를 유발하는 것으로 나타났다. 광고유형과 브랜드컨셉에 따른 평가를 다룬 브랜드확장에 관한 기존 연구들이 대부분 확장 브랜드에 대한 평가에 주목했던 반면, 이 연구는 모브랜드에 대한 피드백 효과를 살펴보았다는 측면에서 학문적·실무적 시사점을 논의하였다.
Most of the previous research about brand extensions is dominated by the study that is focused on the evaluation of extended brand. In the side of that brand extensions influences on not only extended brand but also parent brand, however, the fact that brand extensions affects equity of established parent brand should be carefully considered in term of strategy. In this study, according to the fit on brand extensions, that ad strategy of extended brand and brand concept type of parent brand effects on parent brand evaluation is looked through empirical study in term of evaluation of brand attitude, and purchase intention. The results of this study are as in the following. First, for brand extensions, the main effect of fit about parent brand evaluation on brand attitude side is ascertained. Second, parent brand evaluation is effective for relational ad in the case of prestige and elaborational ad in the case of functional brand. Third, unfit extension of symbolic brand than functional brand causes more negative parent brand value evaluation. Fourth, in the purchase intention evaluation, there is little evaluation difference through brand concept in the case of appropriate extension, but functional brand arouses more negative evaluation than symbolic brand in the case of unfit extension. Previous researches on brand extension have focused mainly on the evaluation of extended brand. on the other hand, this research has been scientifically and practically discussed with the aspect of observe the feedback effect about the parent brand.
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College of Business & Economics > Department of Advertising and Public Relations > 1. Journal Articles

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Kim, Junghyun
경영경제대학 (광고홍보학과)
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