Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한국어 복합 동사 습득 기제 연구

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author최영은-
dc.date.available2019-07-05T04:55:18Z-
dc.date.issued2010-09-
dc.identifier.issn1229-0718-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/27630-
dc.description.abstract한국어 복합 동사 중 동작을 표현하는 동작 동사들은 동작의 방식(예, 뛰다) 다음에 동작의 경로를(예, 넘다) 기술하는 방식 동사-경로 동사 의미 분포의 배열 규칙성을 보인다. 본 연구는 두 개의 동사가 복합된 구조를 이루고 있고 주어와 목적어 등을 공유하여 각 동사에 대한 의미를 추출하기 어려운 복합 동사의 의미 습득에 이러한 배열 분포 규칙성이 활용될 수 있는지 검토하였다. 성인과 5세의 아동들에게 새로운 동사(예, 무삐다)를 복합 동사의 방식 동사의 위치나 경로 동사의 위치에 제시하고 주어진 두 개의 새로운 방식 동작과 경로 동작 중에서 새로운 동사의 의미에 해당되는 것을 고르도록 하여 동사의 순서적 위치에 따라 동사의 의미를 다르게 추출해 낼 수 있는 지를 살펴보았다. 선택 반응에서 성인과 아동 모두 방식 동사 위치에 제시된 경우의 수행이 경로 동사 위치에 제시되었을 때보다 높았다. 아동들은 선택 반응과 함께 응시 반응도 측정하였는데, 응시 반응 결과는 아동들이 동작의 유형과 동사 위치에 따라 다른 반응 경향을 보여 아동들이 적어도 암묵적으로 복합 동사의 배열 정보를 동사 의미 습득에 활용할 수 있음을 시사하였다.-
dc.description.abstractSerial verb constructions (SVC) contain more than two verbs in the same clause. Korean SVCs that particularly express motion events show a distributional regularity. Within SVC, manner verbs precede path verbs, and only rarely can path verbs appear before manner verbs. The present study examined whether 5-year-old Korean learners can detect this regularity and utilize such cues in inferring the verb meanings of SVC. In a dialogue, participants first heard a novel verb either appearing in the manner position or the path position, and then were presented with an event that showed a novel manner and a novel path event combined. Then, the manner and path events appeared separately, and participants were asked to choose the meaning of the novel verb between the two events while their eye-gazes were recorded. Pointing and eye-gaze responses showed some sensitivity to verb's positional regularity within SVC and it's related meaning.-
dc.format.extent15-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher한국심리학회 산하 한국발달심리학회-
dc.title한국어 복합 동사 습득 기제 연구-
dc.title.alternativeLearning the Serial Verb Meanings in Korean-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation한국심리학회지: 발달, v.23, no.3, pp 125 - 139-
dc.identifier.kciidART001477757-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage139-
dc.citation.number3-
dc.citation.startPage125-
dc.citation.title한국심리학회지: 발달-
dc.citation.volume23-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor언어 발달-
dc.subject.keywordAuthor복합 동사-
dc.subject.keywordAuthor동작 동사-
dc.subject.keywordAuthor통사 정보 활용 가설-
dc.subject.keywordAuthor어휘 습득-
dc.subject.keywordAuthor한국어-
dc.subject.keywordAuthorlanguage development-
dc.subject.keywordAuthorserial verb construction-
dc.subject.keywordAuthorverb learning-
dc.subject.keywordAuthorsyntactic bootstrapping hypothesis-
dc.subject.keywordAuthorword acquisition-
dc.subject.keywordAuthorKorean-
dc.description.journalRegisteredClasskci-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Choi, Young On photo

Choi, Young On
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE