Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

다중지능 이론에 기초한 기술·가정과 수업이 중학생의 자아존중감에 미치는 효과:자원의 관리와 환경 단원을 중심으로The Effects of Lesson Using Multiple Intelligences Theory in Technology?ome Economics on Middle School Student's Self-Esteem:Focused on the Resource Management and Environment Unit

Authors
노소림이형실
Issue Date
2005
Publisher
한국가정과교육학회
Keywords
다중지능(Multiple intelligence); 자아존중감(Self-esteem); 기술·가정(Technology·Home Economics)
Citation
한국가정과교육학회지, v.17, no.2, pp 1 - 10
Pages
10
Journal Title
한국가정과교육학회지
Volume
17
Number
2
Start Page
1
End Page
10
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/28072
ISSN
1225-1488
Abstract
본 연구에서는 다중지능이론에 기초한 수업을 기술·가정과의 ‘자원의 관리와 환경’ 단원에 대하여 실시한 후 이러한 수업이 중학생의 자아존중감 향상에 미치는 효과를 살펴보았다. 중학교 2학년 남학생 74명을 대상으로 실험집단에는 다중지능이론에 기초한 기술·가정과 수업을, 비교집단에는 전통적 방법의 수업을 6시간씩 실시하였다.다중지능이론에 기초한 기술·가정과 수업을 적용한 후 분석한 결과, 다중지능이론에 기초한 기술·가정과 수업은 중학생의 자아존중감 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 다중지능에 기초한 기술·가정과 수업은 기존의 수업 방법보다 다양한 활동으로 구성되며 교사 중심이 아닌 학생 중심으로 수업이 이루어짐으로써 학생의 자아존중감 향상에 도움이 된다. 다중지능이론에 기초한 기술·가정과 수업은 자아존중감의 하위요인 중에서 총체적 자아존중감과 사회적 자아존중감의 향상에는 효과적이었으나 가정적 자아존중감과 학교적 자아존중감의 향상에는 효과가 없었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hyong Sil photo

Lee, Hyong Sil
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE