Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

테크놀로지 체육수업의 필요성에 대한 중고등학교 교사들의 인식 연구A Study on Middle and High School PE Teacher’s Perceptions of Technology Physical Education Classes

Authors
주형철김상범
Issue Date
2018
Publisher
한국웰니스학회
Keywords
technology physical education classes; teachers’ perceptions; development direction of physical education
Citation
한국웰니스학회, v.13, no.2, pp 81 - 99
Pages
19
Journal Title
한국웰니스학회
Volume
13
Number
2
Start Page
81
End Page
99
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2876
DOI
10.21097/ksw.2018.05.13.2.81
ISSN
1975-4051
Abstract
본 연구의 목적은 질적연구를 통해 테크놀로지 체육수업에 대한 중고등학교 체육교사들의 인식을 알아보고, 앞으로 테크놀로지 체육수업이 나가야 할 방향성에 대해 알아보고자 한다. 이를 위해 테크놀로지 체육수업이 도입되어야 하는 이유와 필요성을 고찰하고, 실제 교육현장에서 체육교사가 느끼고 있는 테크놀로지 활용법에 대한 인식과 향후 방향성에 대해 살펴보고자 한다. 그 결과 체육교사들은 테크놀로지를 체육수업에 활용함으로써 다음과 같은 학습효과를 달성할 수 있다고 인식하고 있었다. 첫째, 학습흥미, 재미, 동기 등을 제고할 수 있다, 둘째, 교실 안 체육수업이 가능해진다. 셋째, 원활한 체육수업이 가능하다. 넷째, 체육 및 스포츠 지식을 확장시킬 수 있다. 한편 이러한 효과를 구현하기 위해 해결되어야 할 문제점은 다음과 같다. 첫째, 누구나 쉽게 접근할 수 있고 안정적인 테크놀로지를 활용해야 한다. 둘째, 테크놀로지가 갖고 있는 기능적 안정성과 교육용 프로그램 부재, 질 낮은 교육 콘텐츠 등으로 인해 활용성에 제약이 따른다. 셋째, 테크놀로지를 활용함으로써 나타날 수 있는 수업통제 불가능에 대한 대비가 있어야 한다. 마지막으로 테크놀로지 체육수업의 발전방향은 다음과 같다. 첫째, 지속적인 사후 지원 방안이 마련되어야 한다. 둘째, 체육교육과정과 연계된 테크놀로지의 개발이 요구된다. 셋째, 테크놀로지를 통해 협동심과 단결심 등을 함양할 수 있는 교육 콘텐츠가 개발되어야 한다. 넷째, 체육수업 그리고 테크놀로지에 대한 인식이 변화해야 할 것이다.
The purpose of this study was to investigate the perception of middle and high school physical education teachers about using technology at physical education class by using qualitative research. To achieve this goal, first, to investigate why the technology is necessary for physical education class, and second, figure it out about teachers’ perceptions and future directions on the use of technology in physical education class. The results are as follows. Physical education teachers recognized that using technology can be archived positive learning effect. Specifically, first, it can improve learning interest, fun and motivation. Second, technology can allows students to learn physical education inside the classroom. Third, physical education has become much smoother. Fourth, the knowledge of physical education and sports can be expanded. However, in order to obtain such positive effects, the following problems must to be solved. First, The functional problems of technology interfere with physical education. Second, the low functional stability of technology, lack of educational programs, and poor quality of education contents are limit on usability. Third, there is a need to prepare for the inability to control the class by using technology. Finally, the development direction of the technology physical education class is as follows. First, support system for functional problems should be provided. Second, it is necessary to develop technologies associated with physical education curriculum. Third, educational content should be developed to cultivate cooperation and cohesion through technology. Fourth, the perception of physical education class and technology will have to change.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Sport Science > School of Sports Sciences > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Sang Beom photo

Kim, Sang Beom
체육대학 (스포츠과학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE