Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

근접발달지대의 재개념화에 기초한사회구성주의 이론의 탐색:이원적(dyadic) 관계를 넘어서 참여(participation)로The Exploration and Reconceptualization of Social Constructivist Theory based on Reconceptualization of ZPD: Beyond the dyadic and on participation

Authors
김미숙
Issue Date
2006
Publisher
한국인간발달학회
Keywords
social constructivism; learning; socialization; social situation of development; collective -social relation and development; 사회구성주의; 학습; 사회화; 사회적 상황의 발달; 집단적 사회관계와 발달
Citation
인간발달연구, v.13, no.2, pp 1 - 20
Pages
20
Journal Title
인간발달연구
Volume
13
Number
2
Start Page
1
End Page
20
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/29085
ISSN
1226-4474
Abstract
본 논문에서는 전통적인 사회구성주의에서 수용한 이원적(dyadic) 관계에서의 지식구성을 비판하고, 최근의 사회․문화적 관점에서 제기되고 있는 다원적 관계 내에서의 지식구성에 관한 문헌을 분석하였다. 이 분석을 기초로 다원적 사회관계 내에서의 지식구성은 활동의 변동, 집단적인 사회적 관계의 변화, 지식의 발달 및 학습으로 집약된다는 것을 도출하여 재개념화 하였다. 본 논문에서는 또한 재개념화에 기초하여 현재 국내 교육 현장에서 이루어지고 있는 사회구성주의 교육의 문제점을 조명하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE