Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비구조화 신체놀이 프로그램이 유아의 사회적 태만과 친사회적 행동에 미치는 효과

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author신도헌-
dc.contributor.author전선혜-
dc.date.available2019-03-08T06:36:05Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn1598-5679-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2920-
dc.description.abstract유아의 사회적 태만은 성인에 비해 밝혀진 바가 적다. 이에 본 연구는 사회적 태만이 사회성 교육에 의해 변화할 수 있는 지를 알아보고자, 유아의 사회적 태만이 감소되고 친사회적 행동이 발달될 수 있는 사회성 발달 프로그램의 개발 및 적용을 통해 그 차이를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 방법: 연구의 참여자는 A시에 위치한 B유치원의 만4세 유아 60명이다. 실험집단 30명은 주 3회간 27회기에 걸쳐 비구조화 신체놀이 프로그램에 참여하였다. 비교집단 30명은 실험집단의 활동시간과 같은 시각에 자유활동을 하였다. 연구의 목적에 맞는 사회적 태만을 측정하기 위해 ‘물통 들고 버티기’동작을 선정하여 측정에 활용하였다. 친사회적 행동은 친사회적 행동 검사지를 사용하여 측정하였다. 수집된 자료는 독립표본 t검증과 대응표본 t검증, 공분산 분석(ANCOVA)을 통해 결과를 도출하였다. 결과: 첫째, 비구조화 신체놀이 프로그램에 참여한 유아는 사회적 태만이 유의미하게 감소하였다. 둘째, 비구조화 신체놀이 프로그램에 참여한 유아는 친사회적 행동이 유의미하게 증가하였다. 결론: 유아의 사회적 태만은 사회성 발달을 목표로 한 체육프로그램에 의해 조절이 가능하였다. 따라서 사회적 태만은 현상일 뿐만 아니라 환경에 의해 변화 가능한 특성적인 요인이 있으며, 사회성에 대해 학습하는 것으로 다르게 나타날 수 있다. 사회적 태만과 친사회적 행동은 서로 연관이 있었으며 사회성 교육으로써 변화할 수 있다.-
dc.description.abstractPurpose: Social loafing of children could not enough research than adult. So this study was checked social loafing can be changed by social education. And reduce social loafing and develop prosocial behavior according to physical play program. Methods: This study on 9 week 27 times social education physical program who 60 children (aged 4 years old, 30 experimental groups, 30 comparative groups). In order to measure the social loafing according to the purpose of the study, 'lift and hold bottle' action was choose and used for the assessment. And prosocial behavior was measured using a prosocial behavior test. Collected data were analyzed using paired t-test, independent t-test. Results: First, social loafing significantly reduced in children participating in the 'Unstructured physical play program'. Second, prosocial behaviors significantly increased in children participating in the 'Unstructured physical play program'. Conclusion: Social loafing of children can be controlled by a physical education program aimed at social development. Therefore, social loafing is not only a phenomenon but also a characteristic factor that can be changed by the environment and can be different from learning about sociality.-
dc.format.extent17-
dc.publisher중앙대학교 학교체육연구소-
dc.title비구조화 신체놀이 프로그램이 유아의 사회적 태만과 친사회적 행동에 미치는 효과-
dc.typeArticle-
dc.identifier.doi10.24007/ajpess.2018.6.1.005-
dc.identifier.bibliographicCitationAsian Journal of Physical Education and Sport Science, v.6, no.1, pp 45 - 61-
dc.identifier.kciidART002345090-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage61-
dc.citation.number1-
dc.citation.startPage45-
dc.citation.titleAsian Journal of Physical Education and Sport Science-
dc.citation.volume6-
dc.subject.keywordAuthor비구조화 신체놀이-
dc.subject.keywordAuthor사회적 태만-
dc.subject.keywordAuthor친사회적 행동-
dc.subject.keywordAuthor사회성-
dc.subject.keywordAuthor유아체육-
dc.subject.keywordAuthor사회성 프로그램-
dc.subject.keywordAuthor링겔만 효과-
dc.subject.keywordAuthor링겔만-
dc.subject.keywordAuthorSocial loafing-
dc.subject.keywordAuthorProsocial behavior-
dc.subject.keywordAuthorSociality-
dc.subject.keywordAuthorPhysical activity-
dc.subject.keywordAuthorRingelmann effect-
dc.subject.keywordAuthorPreschool physical activity-
dc.description.journalRegisteredClasskciCandi-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jun, Sun Hye photo

Jun, Sun Hye
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE