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아이트래커를 활용한 인터넷 광고효과 연구An Exploratory Investigation of Internet Ad Effects Using Eye Tracker

Authors
김지호김재휘나덕렬김계석이장한
Issue Date
Dec-2005
Publisher
한국광고학회
Keywords
Internet advertising; Visual information processing; eye tracker; advertising effects; 인터넷 광고; 시각정보처리; 아이트래커; 광고효과; 광고자극
Citation
광고학연구, v.16, no.5, pp 179 - 194
Pages
16
Journal Title
광고학연구
Volume
16
Number
5
Start Page
179
End Page
194
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/29375
ISSN
1225-0554
Abstract
본 연구는 다양한 인터넷 광고의 효과를 알아보기 위해 진행되었다. 특히 광고의 자극적 속성과 인터넷 이용자들의 개인적 속성이 광고효과에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 이러한 연구목적을 달성하기위해 본 연구에서는 전통적인 광고효과 측정치 대신 아이 트래커를 활용하여 데이터를 수집하였다. 연구결과, 광고의 크기가 클수록 시각적 주의를 획득하기 용이하였으나, 광고의 제시형식에 따라서 효과의 차이가 나타나지는 않았다. 또한 피험자들의 자극탐색목적과 인터넷 능숙성이 광고효과에 미치는 영향에 대해서도 분석되었다. 이러한 결과는 인터넷 이용자들이 광고회피에 익숙해져 있으며, 따라서 침입성이 높지 않은 광고에 대해서는 광고효과가 나타나지 않는 다는 사실을 시사한다.
Nowadays, the industry and the academic interested in Internet advertising. Internet media companies have tried to improve the appeal of advertising through new advertising technique. In traditional banner advertising, most advertising exposure occur at the same level of intrusiveness conditions. But as a consequence of these change, new Internet advertising, unlike traditional banner advertising, makes it possible for the audience to be exposed to advertisement at many different level of avoidance. Despite such unique characteristics of the new Internet advertising, there has been little research on the impact on consumers' advertising processing. This study explores effects of influences of different type of advertising using eye tracker. This study provides the information on how to execute the internet advertising based on visual information processing. And limitations of this paper and future research directions were discussed.
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College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

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Lee, Jang Han
사회과학대학 (심리학과)
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