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미디어 신뢰도가 정치효능감과 투표행위에 미치는 영향에 관한 연구: 대학생의 정치참여행위를 중심으로Study on the Impact that a Media Credibility Influences on the Political Efficacy and Voting Action : With a Focus on Political Participation of the University Students

Authors
박상호성동규
Issue Date
Aug-2005
Publisher
한국언론학회
Keywords
Media credibility; Internal political efficacy; External political efficacy; Voting Actions; 매체 신뢰도; 내재적 정치효능감; 외재적 정치효능감; 투표행위
Citation
한국언론학보, v.49, no.4, pp 110 - 135
Pages
26
Journal Title
한국언론학보
Volume
49
Number
4
Start Page
110
End Page
135
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/29583
ISSN
1229-7526
Abstract
본 논문은 매체별 신뢰도가 대학생들의 정치효능감과 정치참여에 미치는 영향을 분석한 연구이다. 매체별 신뢰도는 TV, 신문, 인터넷과 케이블TV를 조사하였으며, 정치효능감은 외재적 정치효능감과 내재적 정치효능감으로 구분하였고, 정치참여 행위는 17대 총선에서 투표여부를 조사하였다. 연구결과를 정리하면, 우선 대학생들은 기존 매체인 TV와 신문보다는 뉴미디어인 인터넷과 케이블TV의 신뢰도를 높이 평가하는 것으로 나타났다. 두 번째로 우선 매체별 신뢰도 중에서 TV 전문성, 신문 진실성, 인터넷 진실성 순으로 내재적 정치효능감에 긍정적 영향력이 검증되었다. 다음으로 매체별 신뢰도 중에서 TV 전문성만이 외재적 정치효능감에 부정적 영향력이 검증되었다. 세 번째로 매체별 신뢰도 변인 중에서 대학생의 투표행위에 TV 전문성과 인터넷 전문성만이 유의미한 영향력이 검증되었다. 두 변인 모두 투표행위에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 내재적 정치효능감 변인 중에서 ‘투표는 국민이 정부를 평가하는 효과적 방법’만이 유의미한 영향력이 검증되었고, 긍정적인 영향관계를 보였다.
This study analyzes effect that a media credibility influences on the political efficacy and voting action. Media credibility is investigated TV, newspaper, internet and cable TV. Political efficacy divided by external political efficacy internal political efficacy, and political participation investigated voting action in 17th general election. According to the result on the university students were expose that estimate high internet and cable TV credibility that is new media than TV and newspaper that is old media. Second, TV expertness, newspaper trustworthiness, internet trustworthiness sequential among media credibility had a positive impact on internal political efficacy. By next time, TV expertness of media credibility had a positive impact on external political efficacy. Third, TV and internet expertness had a positive impact on the university student's voting action. Finally, Among internal political efficacy factor' “The voting is effective method that people evaluate government” variable had a positive impact on the voting action.
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Sung, Dong Kyoo
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
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