Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

어린이 도서관 웹사이트 컨텐츠 비교분석The Comparison Analysis of Contents on the Children's Library Websites

Authors
장로사김성희
Issue Date
Dec-2006
Publisher
한국도서관·정보학회
Keywords
웹사이트; 대학 웹사이트; 정보구조; 카테고리; 메인 메뉴; 레이블; 카테고리 레이블; Website; Children's Website; Informational Structure; Categorization; Main Menu; Main Menu Structure; First-Level Categories; Labels; Category Label
Citation
한국도서관·정보학회지, v.37, no.4, pp 463 - 482
Pages
20
Journal Title
한국도서관·정보학회지
Volume
37
Number
4
Start Page
463
End Page
482
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/29677
ISSN
2466-2542
Abstract
본 연구에서는 효과적인 어린이도서관 웹사이트를 설계하기 위한 방안을 모색하기 위해 31개의 현행 국내 어린이도서관 각 웹사이트의 메뉴를 통해 컨텐츠 구성, 구조 및 레이블을 기준으로 분석하였다. 먼저 메뉴를 통해 정보내용에 따른 컨텐츠 구성요소를 15개의 항목으로 분석하였으며 컨텐츠 구조 및 레이블 분석대상을 이용자의 정보이용 판단에 일차적으로 중요한 역할을 하는 메인메뉴와 1차 서브메뉴로 한정하여 분석하였다. 분석결과 효율적인 어린이도서관 웹사이트를 설계하기 위해서는 무엇보다 우선적으로 어린이도서관의 목적과 기능에 준하여 컨텐츠를 구성하는 것이 필요한 것으로 나타났으며 또한 구성된 컨텐츠는 적절한 구조와 표준화된 레이블을 통해 제공해야 해야 할 필요성이 있는 것으로 분석되었다.
In this study we analyzed contents in terms of contents, menu, and labeling system to support the functions of children's library websites as an access tool to its contents. As a result, the main menu structure consisted of 15 categories that are commonly provided by 31 existing children's websites. Second, first-level categories consisted of total 57 categories under 15 main menu categories. The results showed that the contents in children's website design should consider the goals and function of children's library. Also the study implied that the contents provided by the site should use consistent and standardized menu structure and labels.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Library & Information Science > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seonghee photo

Kim, Seonghee
사회과학대학 (문헌정보학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE