Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Renzulli의 격자무늬 이론 기반 ‘상호인지 영재성 검사’ 개발 및 타당화Development and Validation of ‘Co-cognitive for the Giftedness’ Scale based on Renzulli’s Houndstooth Theory

Authors
신민안도희
Issue Date
Mar-2018
Publisher
한국영재학회
Keywords
Houndstooth theory; ‘Co-cognitive for the Giftedness Scale’; gifted identification; non-cognitive characteristic for the giftedness; Renzulli의 격자무의 이론; 상호인지 영재성 검사; 영재판별; 영재의 비인지적 특성
Citation
영재교육연구, v.28, no.1, pp 133 - 162
Pages
30
Journal Title
영재교육연구
Volume
28
Number
1
Start Page
133
End Page
162
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/2987
DOI
10.9722
ISSN
1598-8333
Abstract
본 연구에서는 Renzulli의 격자무의 이론을 기반으로 하여 중학생을 대상으로 ‘상호인지 영재성 검사’를 개발하고, 이에 대한 신뢰도와 타당도를 검증하고자 하였다. 이를 위해 서울, 경기, 대전지역의 중학생 320명을 대상으로 예비검사를 실시하고, 동일 지역의 550명을 대상으로 본검사를 실시하였다. 이 중 불성실하게 응답한 학생을 제외하고 예비검사 295명, 본검사 469명을 최종 분석대상으로 선정하였다. 본 연구에서 개발된 ‘상호인지 영재성 검사’의 타당도 검증을 위한 분석 결과, 첫째, 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 통해 5개 하위요인이 최종 도출되었다. 둘째, 수렴 타당도 검증을 통해 ‘상호인지 영재성검사’의 5개 하위 요인들은 ‘창의적 성향’, ‘몰입’, ‘희망’ 변인과 ‘그릿’의 하위 요인 중 ‘노력의 인내’ 요인, ‘목표지향성’ 요인의 하위 요인 중 ‘숙달목표 지향성’ 요인과 유의한 정적 상관을 보였다. 마지막으로 영재성 유무에 따른 ‘상호인지 영재성’의 하위 요인들의 차이를 살펴본 결과, ‘상호인지 영재성 검사’의 하위 요인들은 영재학생과 일반학생을 유의미하게 변별해 주는 것으로 나타났다. 따라서 중학교 영재학생들을 대상으로 본 연구에서 개발된 ‘상호인지 영재성 검사’의 신뢰도와 타당도가 입증되었다고 할 수 있다. Renzulli의 격자무의 이론을 기반으로 개발한 ‘상호인지 영재성 검사’는 향후 영재학생을 선발하고 지도하기 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
This study was to develop and validate the ‘Co-cognitive for the Giftedness Scale’ based on Houndstooth theory for middle school students(gifted and non-gifted students). This scale was developed into 6 sub-factors and 60 items. Two independent samples were recruited to validate the reliability and validity of the scale. First, 295 samples was used, resulting in the factors through exploratory analysis. It resulted in a scale of 5 sub-factors and 42 items, which consisted of ‘optimism’, ‘courage’, ‘romance with a topic/discipline’, ‘sensitivity to human concerns’, and ‘vision/Sense of destiny’. Second, 469 samples was used, yielding in 5 factors through confirmatory factor analysis(construct validity). Third, convergent validity was supported through correlations between ‘Co-cognitive for the Giftedness Scale’ and students’ ‘flow’, ‘creative personality’, ‘grit(perseverance of effort)’, ‘mastery goal orientation’, and ‘hope’. Forth, Cocognitive factors for the giftedness were compared between gifted and non-gifted student. It was observed that gifted students perceived more ‘optimism’, ‘courage’, ‘romance with a topic/discipline’, ‘sensitivity to human concerns’, ‘vision/sense of destiny’ than non-gifted students. The findings showed that the ‘Co-cognitive for the Giftedness Scale’ consisted of the valid and reliable factors to measure the non-cognitive giftedness factors of middle school students for the gifted. Implications of the findings were discussed in depth.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Education > ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Ahn, Doe Hee photo

Ahn, Doe Hee
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE