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효과적인 구성주의 학습도구로써 온라인게임의 활용- 대학생을 대상으로 온라인게임 ‘군주’를 활용한 경영전략 수업의 구성주의적 고찰 -Utilizing Online Game as a effective learning material- Consideration of a Business Strategy Lecture by Utilizing Online Game, 'Goonzu', for University students as a View of Constructivism -

Authors
위정현원은석
Issue Date
2006
Publisher
한국게임학회
Keywords
Constructivism; Learning material; Business strategy instruction; Design online game based instruction
Citation
한국게임학회 논문지, v.6, no.4, pp 25 - 37
Pages
13
Journal Title
한국게임학회 논문지
Volume
6
Number
4
Start Page
25
End Page
37
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/30303
ISSN
1598-4540
2287-8211
Abstract
최근 구성주의 학습이 강조되고 있음에도 불구하고 교사들은 교육현장에서 구성주의 학습이론에 기반을 둔 수업을 진행하는데 많은 부담을 느끼고 있다. 이에 대한 주된 원인으로 교사들이 구성주의 학습활동에서 활용할 수 있는 적절한 학습도구를 찾기 힘들다는 점을 언급할 수 있다. 최근 연구를 통해 온라인게임은 학습도구로서 효과적임이 증명되었다. 이에 본 연구는 구성주의 학습에 온라인게임이 효과적인 학습도구로 활용될 수 있음을 논의해 보고자 한다. 본 연구는 2006년 온라인게임 ‘군주’를 활용하여 중앙대학교 대학생 50명을 대상으로 9주 동안 진행된 전략경영 수업과정을 구성주의 학습의 관점으로 살펴보았다. 그 결과 온라인게임을 활용한 수업에서 구성주의 학습방법이 효과적으로 적용되고 있음을 알 수 있었다. 이러한 논의를 바탕으로 구성주의 학습활동의 효과적인 도구로써 온라인게임이 활용될 수 있음을 논의하였다.
Although the constructivistic instruction is emphasized in these days, many teachers feel burden to implement their teaching based on constuctivistic learning theory. As the main reason for this, difficulty to find out effective materials which can be utilized in the constructivistic instruction can be argued. According to recent studies, effectiveness of online games as the educational material was proven. Based on this result, the possibility for utilizing online games as effective educational materials in the constructivistic instruction was discussed in this study. For this, total process for the business strategy lecture which was taken to 50 students in Chung-Ang univ. during 9 months by utilizing a online game named 'Goonzu' was reviewed by the perspective of construcvistic learning theories. As a result of this review, it was proven that constructivistic methodologies were applied effectively in that lecture. Based on this, the possibility of utilizing online games as the effective material in the constructivistic learning activity is discussed in this study.
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Wi, Jong Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
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