Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

음악교수불안 정도가 낮은 유치원 교사의 음악교수 실제의 특성The Study on the Music Teaching Practices by Kindergarten Teacher with Low Music Teaching Anxiety

Authors
장정애조형숙
Issue Date
Dec-2007
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
music teaching anxiety; music teaching practice; 음악교수불안; 음악교수실제
Citation
유아교육학논집, v.11, no.4, pp 269 - 290
Pages
22
Journal Title
유아교육학논집
Volume
11
Number
4
Start Page
269
End Page
290
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/30813
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 음악교수 불안정도가 낮은 유치원 교사의 음악교수 실제가 어떠한 특성을 보이는지를 밝혀 효과적인 유아 음악교수 실제를 제시하고자 하였다. 연구결과, 교사의 특성과 교수실제의 특성으로 구분하여 나타났다. 교사의 특성으로는 음악의 생활화‘. ‘배움에 대한 열정’을 보였다. 음악교수 실제의 특성으로는 ’음악교육 목적의 명확한 실천‘, ’다양한 악곡의 활용‘, ’다양한 매체의 효율적 적용‘의 특성을 보였다. 결론적으로, 효과적인 유아 음악교수 실제를 실현하기 위해서는 교사 자신이 음악을 선호하고 즐기며 유아에게 적합한 음악교수를 위해 교사 자신이 노력해야 하며, 교육과정 운영, 교사 연수, 시설과 교구 등과 관련한 교육에 영향을 줄 수 있는 기관, 개인의 지원이 뒷받침되어야 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE