Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

TV드라마 시청이 국가에 대한 이미지 및 제품 평가에 미치는 영향: 일본인들의 한국 TV 드라마 시청효과The effect of TV Dramas on Country Image and Products Evaluation: The Effect of Korean TV Dramas in the Japan

Authors
김재휘이희성
Issue Date
Dec-2007
Publisher
한국소비자·광고심리학회
Keywords
문화계발효과; 한국 TV 드라마; 드라마 시청효과; 국가이미지; 국가호감도; 제품평가; 우편조사; cultivation theory; effect of watching Korea TV dramas; country image; evaluation of products; mail survey; survey in Japan
Citation
한국심리학회지: 소비자·광고, v.8, no.3, pp 379 - 398
Pages
20
Journal Title
한국심리학회지: 소비자·광고
Volume
8
Number
3
Start Page
379
End Page
398
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/30904
DOI
10.21074/kjlcap.2007.8.3.379
ISSN
1229-8778
Abstract
본 연구는 일본의 소비자들이 한국 TV 드라마를 시청함에 따라 한국에 대한 호감도 및 한국산 제품에 대한 평가가 변화하는지를 알아보고자 하였다. 구체적으로는, 매스미디어를 통한 대중문화의 노출이 국가 이미지에 영향을 미칠 수 있다는 문화계발효과에 따라, 한국 TV 드라마 노출이 한국에 대한 관심과 한국 국가 호감도에 어떤 영향을 미치는지를 살펴보았고, 또 한국에 대한 관심과 한국 국가 호감도가 한국 제품의 평가에까지 영향을 미치는지를 알아 보았다. 조사는 일본 동경지역에 거주하는 20세 이상의 성인 남녀를 대상으로 하여 우편조사를 실시하였으며, 1000명의 샘플 중에서 회수된 218명을 대상으로 최종분석을 실시하였다. 회귀분석을 통한 매개효과 검증결과, 한국 TV 드라마 시청은 TV 드라마 호감도를 매개로 한국 국가 호감도와 한국에 대한 관심에 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 이렇게 형성된 한국에 대한 관심과 국가 호감도는 한국제품의 평가에도 유의미한 영향을 미치고 있었다. 본 연구의 결과는, 대중문화 상품의 수출은 한국에 대한 관심증가 및 국가 호감도에 긍정적인 영향을 미치는 것은 물론, 나아가 해당 국가의 제품 평가에까지 영향을 미칠 수 있다는 사실을 통해서 대중 문화상품의 외국 수출에 대한 중요성을 시사하고 있다.
This study was designed in order to determine the amount of influence Korean TV dramas have on Japanese consumer's evaluations of Korea image and Korean products. Gerbner's cultivation theory states that exposure of popular culture through mass media influences a country image. Based on this theory, we examined Korean TV dramas in an effort to determine if they influenced Japanese consumer's attitude of Korea dramas, interest in Korea, Korea image and evaluation of Korean products. We surveyed 1,000 Japanese adults in Tokyo by mail and received 218 responses. The results confirmed that exposure(seeing and hearing) of Korean TV dramas influenced the Korea image and Japanese consumers who have watched Korean TV dramas evaluated Korea and Korean products positively. Specifically, positive attitude of Korean TV dramas mediated between exposure of Korean TV dramas and the Korea image. In addition, the Korea image significantly influenced evaluation of Korean products. In conclusion, we suggest that TV dramas be carefully exported since the shows have such a large influence on viewer's perceptions of Korea.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Jae Hwi photo

Kim, Jae Hwi
사회과학대학 (심리학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE