Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비판적 사고 교수 접근에 기초한 유아경제교육 프로그램 구성 및 적용 효과A study on developing and evaluating a young children’s economic education program based on teaching critical thinking strategies

Authors
윤선영조형숙
Issue Date
Apr-2008
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
유아경제교육; 비판적 사고; 경제 개념; economic education for young children; critical thinking; economic concepts
Citation
유아교육연구, v.28, no.2, pp 113 - 141
Pages
29
Journal Title
유아교육연구
Volume
28
Number
2
Start Page
113
End Page
141
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/30939
DOI
10.18023/kjece.2008.28.2.006
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 유아경제교육에서 비판적 사고의 중요성을 인식하고 비판적 사고 전략을 기초로 한 유아경제교육 프로그램을 구성하고 그 효과를 검증하였다. 유아의 발달 수준에 적합하고 일상적 경험에 기초한 경제 관련 문제 상황 및 관련 경제개념을 교육 내용으로 하고 비판적 사고 교수 전략을 주요 교수 방법으로 선정조직하여 유아경제교육 프로그램을 구성한 후, 만 5세 유아에게 적용하였다. 비판적 사고 교수 접근에 기초한 유아경제교육 프로그램을 적용하여 그 효과를 검증한 결과, 유아의 경제 개념과 비판적 사고력 증진에 효과가 있었으며 비판적 사고력이 경제 개념과 정적 상관이 있는 것으로 밝혀졌다. 향후 비판적 사고 교수 접근에 기초한 유아경제교육 프로그램은 유아의 경제 개념 향상뿐 아니라 비판적 사고력을 증진시킬 수 있는 교수 접근으로 교육 현장에서의 적용이 기대된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Cho, Hyung Sook photo

Cho, Hyung Sook
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE