Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

그림책 읽기 방식이 유아의 이야기 이해, 어휘 학습과 읽기 흥미에미치는 영향The Effects of Storybook Reading Styles on Young Children's Story Comprehension, Vocabulary Learning, and their Interests in Reading

Authors
김민진
Issue Date
Jun-2008
Publisher
한국열린유아교육학회
Keywords
picture book reading style; story comprehension; incidental vocabulary acquisition; interest in reading; 그림책 읽기 방식; 이야기 이해; 우연적 어휘 습득; 읽기 흥미
Citation
열린유아교육연구, v.13, no.3, pp 69 - 91
Pages
23
Journal Title
열린유아교육연구
Volume
13
Number
3
Start Page
69
End Page
91
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/31424
ISSN
1226-8119
Abstract
본 연구는 상호작용적·교사연기중심 그림책 읽어주기 접근방식이 유아의 이야기 이해와 어휘 학습, 그리고 읽기 흥미에 미치는 영향을 밝히는 데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 서울에 위치한 S, P 두 어린이집의 만 4세 유아 40명을 두 실험집단에 배치하여 상호작용적·교사연기중심 그림책 읽어주기 방법을 경험하도록 하였다. 연구는 예비검사, 사전검사, 그림책 읽기 활동, 사후검사, 지연검사 순으로 이루어졌다. 연구결과 상호작용 읽기 방법을 경험한 유아의 이야기 이해도와 어휘학습량이 교사연기중심 읽기 방법을 경험한 유아보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 그러나 읽기 흥미도에는 집단 간에 유의미한 차이가 나지 않았다. 이러한 결과는 상호작용 방식의 그림책 읽기 활동이 유아의 이야기 이해력과 어휘 학습을 향상시키는데 보다 효과적인 방법임을 알려주는 결과이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Min Jin photo

Kim, Min Jin
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE