독서치료가 초등학생의 사회성 발달에 미치는 영향open accessA Study on the Bibliotherapy for Developing Children's Social Competence
- Authors
- 김성희; 김송이
- Issue Date
- Jun-2008
- Publisher
- 한국도서관·정보학회
- Keywords
- Biliotherapy; Social Competence; Self-control; Peer-relationship; Self-esteem; 독서치료; 사회성; 자기조절능력; 교우관계; 자아존중감
- Citation
- 한국도서관·정보학회지, v.39, no.2, pp 213 - 226
- Pages
- 14
- Journal Title
- 한국도서관·정보학회지
- Volume
- 39
- Number
- 2
- Start Page
- 213
- End Page
- 226
- URI
- https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/31444
- DOI
- 10.16981/kliss.39.2.200806.213
- ISSN
- 2466-2542
- Abstract
- 본 연구에서는 독서치료가 아동의 사회성 발달에 어떠한 영항을 미치는 지를 연구 하였다. 구체적으로 초등학교 6학년을 대상으로 독서치료가 자아존중감과, 자기조절능력, 교우관계 등 사회성의 발달에 유의미한 효과가 있는지를 분석하였다. 그 결과 독서치료와 아동의 사회성 향상에는 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 독서치료를 통해 아동들에게 다른 사람과 원만한 관계를 맺기 위해 필요한 바람직한 사회적 기술을 습득하고 발달시키는데 도움이 될 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the effect of bibliotherapy for developing children's social competence. Specifically, this study investigated the relationship between bibliotherapy and social competence for elementary school children. In this study, social competence includes selfesteem, self-control, peer-relationship. As a result, bibliotherapy was significantly to related to self-control, self-esteem, peer-relationship. These results will be contributed to learn and develop social competence through bibliotherapy.
- Files in This Item
-
- Appears in
Collections - College of Social Sciences > Department of Library & Information Science > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.