Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

독서치료가 초등학생의 사회성 발달에 미치는 영향open accessA Study on the Bibliotherapy for Developing Children's Social Competence

Authors
김성희김송이
Issue Date
Jun-2008
Publisher
한국도서관·정보학회
Keywords
Biliotherapy; Social Competence; Self-control; Peer-relationship; Self-esteem; 독서치료; 사회성; 자기조절능력; 교우관계; 자아존중감
Citation
한국도서관·정보학회지, v.39, no.2, pp 213 - 226
Pages
14
Journal Title
한국도서관·정보학회지
Volume
39
Number
2
Start Page
213
End Page
226
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/31444
DOI
10.16981/kliss.39.2.200806.213
ISSN
2466-2542
Abstract
본 연구에서는 독서치료가 아동의 사회성 발달에 어떠한 영항을 미치는 지를 연구 하였다. 구체적으로 초등학교 6학년을 대상으로 독서치료가 자아존중감과, 자기조절능력, 교우관계 등 사회성의 발달에 유의미한 효과가 있는지를 분석하였다. 그 결과 독서치료와 아동의 사회성 향상에는 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 독서치료를 통해 아동들에게 다른 사람과 원만한 관계를 맺기 위해 필요한 바람직한 사회적 기술을 습득하고 발달시키는데 도움이 될 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the effect of bibliotherapy for developing children's social competence. Specifically, this study investigated the relationship between bibliotherapy and social competence for elementary school children. In this study, social competence includes selfesteem, self-control, peer-relationship. As a result, bibliotherapy was significantly to related to self-control, self-esteem, peer-relationship. These results will be contributed to learn and develop social competence through bibliotherapy.
Files in This Item
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Library & Information Science > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Seonghee photo

Kim, Seonghee
사회과학대학 (문헌정보학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE