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크라우드 펀딩 성공 사례 분석- 디자인 전형성을 중심으로 -Successful Case Analysis of Crowd Funding - Focused on Design Typicality -

Authors
유송이서혜옥
Issue Date
2018
Publisher
(사)한국커뮤니케이션디자인협회 커뮤니케이션디자인학회
Keywords
Crowdfunding; Success Cases; Typicality; Aesthetic Attractiveness; Preference; 크라우드 펀딩; 성공사례; 전형성; 심미적 매력도; 선호도
Citation
커뮤니케이션디자인학연구, v.62, pp 71 - 80
Pages
10
Journal Title
커뮤니케이션디자인학연구
Volume
62
Start Page
71
End Page
80
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/3163
DOI
10.25111/jcd.2018.62.06
ISSN
1976-1562
Abstract
본 연구는 크라우드 펀딩 플랫폼에서 성공적으로 평가되는 디자인 사례를 전형성과 선호도의 관점에서 분석하였다. 그로써, 전형성에 대한 선행연구의 결과에 대한 확증을 시도하는 한편 크라우드 펀딩 플랫폼 내에서 디자인 전형성에 대한 전략 방향을 제안하고자 하였다. 본 연구를 위해, 디자인 전형성과 제품 선호도의 간의 관계를 이론적으로 고찰하였으며 크라우드 펀딩 플랫폼 내에서 대표 성공 사례를 선정하여 두 가지 가설 ( [가설1] 전형성과 심미적 매력도, 선호도 간의 상관관계는 제품의 기능 지향성에 따라 다르게 나타날 것이다 [가설2] 상관관계가 있다면, 전형성은 제품의 심미적 매력도, 제품의 선호도와 부적(-) 관계를 보일 것이다 )을 검증하였다. 가설 검증은 크라우드 펀딩 플랫폼을 1회 이상 접속해 본 경험이 있는 서울 소재의 2-30대 138명을 대상으로 설문 조사를 시행한 후에, SPSS 통계를 이용하여 응답을 분석하는 방법으로 진행되었다. 이를 토대로 제품의 기능 지향 정도에 따라 전형성, 심미적 매력도, 선호도 간의 상관 정도가 달라진다는 점을 알 수 있었다. 또한 제품의 기능 지향 정도가 낮을 시, 전형성이 심미적 매력도, 선호도와 정적(+)관계를 보이는 것으로 나타났다. 따라서 새로운 아이디어에 열려 있는 크라우드 펀딩 플랫폼에서도 디자인의 혁신성에 대하여서는 조절이 필요함을 알 수 있었다.
This study analyzed the design cases that were successfully evaluated in the crowd funding platform from the standpoint of typicality and preference. Therefore, we tried to confirm the results of the previous studies on the typicality and propose a strategy direction for the design typology within the crowd funding platform. For this study, the relationship between the background of the crowdfunding platform and the present operating status and the relationship between design typology and product preference were theoretically examined. Next, the representative success cases were selected in the crowdfunding platform, and the two hypotheses ([Hypothesis 1] the correlation between the aesthetic attractiveness and the preference will be different according to the functional orientation of product. [Hypothesis 2] If there is a correlation, the typicality will show a negative(-) relationship to aesthetic attractiveness and preference) were tested to clarify the influence of typicality on preference and aesthetical attractiveness. Hypothesis testing was conducted by analyzing the responses of 138 respondents in Seoul, who had experienced connecting crowd funding platform at least once, using SPSS statistics. Based on this, it can be seen that the degree of correlation between typicality, aesthetical attractiveness, and preference varies depending on the functional orientation of products. Also, when the degree of functional orientation of product was low, the typicality showed a positive (+) relationship with aesthetic attractiveness and preference. Therefore, the crowd funding platform that pursues new ideas requires control over the innovation of design.
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