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기혼여성의 취업과 시간절약서비스 지출에 관한 연구A Study on the Employment of Married Women and the Expenditures? for Time-Saving Services

Authors
조유현
Issue Date
2003
Publisher
한국소비자학회
Keywords
service expenditures; time-saving services; employment of married women; simultaneous system
Citation
소비자학연구, v.14, no.2, pp 141 - 160
Pages
20
Journal Title
소비자학연구
Volume
14
Number
2
Start Page
141
End Page
160
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32201
ISSN
1226-282X
Abstract
본 연구의 목적은 Becker의 가계생산이론에 근거하여 기혼여성의 취업으로 인한 가계의 시간절약서비스 지출의 변화를 분석하고 이에 영향을 미치는 요인들을 파악하는 것이다. 본 연구는 1997년에 연령과 취업여부를 고려하여 서울 및 경인지역에 거주하는 450명의 기혼여성을 대상으로 시간절약서비스 지출행동에 관한 설문조사를 행하였으며 이 중 397부의 설문지가 실증분석의 최종자료로 이용되었다. 선행연구의 고찰을 통하여 가계의 시간절약서비스 지출은 근로소득, 비근로소득, 가사담당자의 시장노동시간, 가사담당자의 연령과 교육수준, 가구원의 수 및 구성, 주택소유여부 등으로 설명되는 것으로 나타났으며 본 연구의 실증분석 모델은 가사담당자의 시장노동시간을 도구변수로 한 동시체계를 사용하여 tobit기법으로 측정되었다. 모델 간에 다소의 차이는 있었지만 대부분의 변수들은 시간절약서비스 지출을 설명하는 유의미한 변수로 밝혀졌으며, 관련시장의 전체적인 변화는 현재 시간절약서비스에 지출을 하고 있는 가계의 양적 변화에 의해 설명되는 부분보다 신규 가계의 진입이나 기존가계의 탈퇴에 의하여 설명되는 부분이 더 큰 것으로 나타났다.
The purpose of this research was to investigate the impact of the married women's employment on household expenditures for time-saving services based on the review of the household production approach to consumer demand by Becker. The data was collected with a questionnaire in 1997 and the sample of this study consisted of 397 married women which was selected from Seoul and metropolitan area considering age and work status.The review of literature in this research suggested that the expenditures of time saving services were specified as a function of labor income, nonlabor income, hours of market work of the homemaker, the education and the age of homemaker, household size, household composition and homeownership. The empirical specification was measured by tobit and a simultaneous system was adopted by using hours of homemaker's market work as an instrumental variable. Most of these variables showed signifiacnt effects on the expenditures for time-saving services although there were differences across the models. In addition, total market response is more likely to be explained by the entry and exit of households into the time-saving services market, than by the extent to which households use such services.
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Cho, You Hyun
경영경제대학 (경영학부(서울))
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