Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

디자인 프로젝트 경영의 신교육과정 수립방향 연구A Study on Establishment of New Educational Program of Design Project Management

Authors
김원경
Issue Date
2003
Publisher
한국기초조형학회
Citation
기초조형학연구, v.4, no.1, pp 252 - 269
Pages
18
Journal Title
기초조형학연구
Volume
4
Number
1
Start Page
252
End Page
269
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32207
ISSN
1598-8635
Abstract
21세기 혁신적인 제품 시장과 전통적인 제품 및 서비스 마케팅과는 많은 차이가 있다. 새로운 국제경쟁력 시대에서 세계시장을 주도하기 위해서는 디자인 마케팅 전략이 핵심적인 요소로 받아들여지고 있다. 더 많은 비즈니스와 기업의 경영이 성공적인 디자인 프로젝트 운영에 의존하기 때문에 디자인 전략 역시 더욱 중요한 이슈가 될 것으로 보인다. 기업에서 미래의 모습을 만들어가기 위해서 자신들의 디자인 지식을 사용할 수 있는 디자인 리더들은 어려운 시장 환경에서 효과적으로 전문적인 성과를 얻기 위하여 마케팅 전략 기법과 창조적인 경영 기법을 보여 줄 수 있어야 할 것이다. 디자인 경영은 기업에 지속적인 이익과 창조적인 가치를 부여할 수 있도록 디자인 분야와 경영 분야가 서로 전략적으로 연관 되어 있다고 할 수 있다. 지금까지 디자인 교육은 주로 특별한 교육과정안에서 전문적인 디자이너를 양성하는 교육에 집중해 왔다. 그러나 디자인 프로젝트를 효과적으로 운영할 수 있는 필수적인 경영 기법들이 교육과정으로 제공되지 못했다. 대부분의 디자인 대학에서는 프로젝트 경영, 마케팅, 재정, 전략 그리고 팀 조직 등에 대한 통합된 어떤 교육도 하지 못하고 있는 실정이다. 21세기를 보다 도전적으로 준비하기 위하여 디자인경영 교육은 학부에서 프로젝트 경영 교육 프로그램의 모습으로 경영에 관한 기법들과 정보들이 교육받기 원하는 모든 학생들에게 제공되어져야 한다고 생각한다.
Market in the 21st century innovative products is not the same as marketing traditional products and services. Whether for survival or to sustain market leadership, Design Marketing Strategy is the key in the new era of world competition. Design Strategies are also more critical issues in the future, because most business and firms depend on successful design project. In order to effectively bring creative professional output to market, design leaders who can use design intelligence to shape the future of their organizations and business must evidence marketing strategy technology, creative and managerial skill, Design Management links design and related business activities into a creative and coordinated strategy for creating value and sustainable advantage for the firm. Design education has focused primarily in the training of professional designers within their specific disciplines. But it dose not provide training in the management skills necessary to effectively lead a design project team. Most design colleges do not provide any integrated education in leadership and team building, strategy, finance, marketing or project management. This is the time that Design Management Program should be prepared to provide design students who want to manage design project in creative industry. The program has to be prepared to provide all the business skills and information that design students need to know in an upper-level undergraduate school. The Program's goal is to graduate design leaders able to strategically manage a design project for the challenge of managing in the 21st century.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Won Kyoung photo

Kim, Won Kyoung
예술대학 (산업디자인)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE