Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

극화활동을 활용한 유아 미술감상 프로그램이 유아의 언어 및 그리기표상 능력에 미치는 효과The effects of an art application program based on drama activities on young children's language and drawing representation abilities

Authors
지성애
Issue Date
2009
Publisher
한국유아교육학회
Keywords
art application program; dramatic activity; language ability; drawing representation ability; 미술감상 프로그램; 극화활동; 언어능력; 그리기표상능력; art application program; dramatic activity; language ability; drawing representation ability
Citation
유아교육연구, v.29, no.2, pp 5 - 26
Pages
22
Journal Title
유아교육연구
Volume
29
Number
2
Start Page
5
End Page
26
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32455
DOI
10.18023/kjece.2009.29.2.001
ISSN
1226-9565
Abstract
본 연구는 극화활동을 활용한 미술감상 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 유아의 언어능력과 그리기표상능력에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 연구대상의 평균 월령은 70.93개월이었으며 실험집단에는 ‘극화활동을 활용한 미술감상 프로그램’을 실시하고 비교집단에는 ‘교사-유아 이야기나누기에 기초한 미술감상 프로그램’을 제공하였다. 유아의 언어능력은 K-WPPSI의 ‘언어성 검사’ 영역을 사용하여 측정하였으며 그리기표상능력은 ‘그리기표상능력 검사도구’를 사용하여 측정하였다. 수집된 연구 자료는 t-검증을 통해 실험집단과 비교집단 간의 차이를 분석하였다. 연구결과 실험집단이 비교집단보다 언어능력과 그리기표상능력 점수가 유의하게 높은 것으로 나타나, 본 연구에서 개발한 극화활동을 활용한 미술감상 프로그램이 교사-유아 이야기나누기에 기초한 미술감상 프로그램보다 언어능력과 그리기표상능력 증진에 효과적인 것으로 밝혀졌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE