Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영상·뉴미디어 교육과정과 자격제도에 관한 인식 연구 : 미디어 특성화고 교사들에 대한 심층인터뷰를 중심으로Study on the Recognition Cases of Educational Curriculum for New Image Media Technologies and Qualification System : With focuses on the Cases of Teachers in Special-Purpose Schools Surveyed by Mass Focal Interview Method

Authors
강진숙이영주김영순
Issue Date
2009
Publisher
한국방송학회
Keywords
영상미디어; 영상·뉴미디어; 미디어 교육; 미디어 특성화고; 교육과정; 자격제도; image media; new image media technology; media education; media-specialty high school; educational curriculum; education system
Citation
한국방송학보, v.23, no.2, pp 9 - 50
Pages
42
Journal Title
한국방송학보
Volume
23
Number
2
Start Page
9
End Page
50
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32467
ISSN
1229-0254
Abstract
뉴미디어 시대 교육의 ‘특성화’는 산업사회에 필요했던 단순 실무능력 이 아닌 보다 복잡하고 지능적인 미디어 활용 능력과 판단 능력을 요구하고 있다. 이것은 제도의 문제 이전에 창의적인 교육 시스템의 구축과 학생들의 자발적 참여를 통해 가능한 것이다. 이러한 문제의식에 따라 이 연구의 목적은 영상·뉴미디어 교육과정과 자격제도에 대한 교사들의 인식 사례를 분석하여 미디어 특성화 고등학교의 교과개설과 자격제도 개발 방안 을 모색하기 위한 근거를 제시하는 데 있다. 이를 위해 우선, 기존 미디어 특성화 교육제도와 교육과정에 대해 검토·논의하고, 이를 바탕으로 미디어 특성화 교사들을 연구참여자로 구성하여 자유로운 토론과 의견 교환에 기반 한 집단심층인터뷰를 실시하며, 그 분석결과에 근거하여 시사점과 과제들을 도출하고자 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > School of Media & Communication > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kang, Jin Suk photo

Kang, Jin Suk
사회과학대학 (미디어커뮤니케이션학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE