Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

평생직업능력개발 경로 재설계의 가능성과 한계Possibility and Limit of a Redesign of a Path for Lifelong Vocational Competency Development

Authors
윤형기이희수
Issue Date
Mar-2009
Publisher
대한공업교육학회
Keywords
Lifelong Vocational Competency; Lifelong Vocational Education; Redesign of Path; 평생직업능력; 평생직업교육; 경로재설계
Citation
대한공업교육학회지, v.34, no.1, pp 19 - 43
Pages
25
Journal Title
대한공업교육학회지
Volume
34
Number
1
Start Page
19
End Page
43
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32550
ISSN
1225-4789
Abstract
현대 사회가 추구하는 이념은 평생학습을 통한 평생고용이다. 이를 가능케 하는 한마디가 평생직업능력개발이다. 이 연구는 평생직업능력개발체제를 진단하여 평생직업능력개발 경로 재설계의 가능성과 한계를 탐색하고, 효율적인 직업교육경로의 재설계 방안을 제시하려는 시도이다. 이를 위해 국가인적자원개발기본계획, 평생직업능력개발기본계획, 평생학습진흥계획을 대상으로 하여 과제별 분석을 하였다. 또한 정책의 토대가 되는 주요 법령의 구조와 내용에 대한 분석도 이루어졌다. 평생직업능력개발을 위한 교육경로를 크게 학제 내 영역, 근로자 일터 영역, 평생직업훈련기관 영역으로 나누고 교육경로상의 주요 기관 운영현황과 순환과정을 분석하여 시사점을 도출하였다. 이러한 분석 결과에 기초하여 평생직업능력개발체제의 활성화를 위한 직업교육경로 재설계 방안이 다음과 같이 도출되었다. 첫째, 평생직업능력개발을 위한 경로 체제를 산업체가 요구하는 기술과 수요에 연계되는 효율적인 인력양성을 하는 방향으로 재구조화하여야 한다. 둘째, 평생직업능력개발을 위한 일과 학습간의 순환, 병행이 이루어질 수 있는 순환 모델을 정형화하여야 한다. 셋째, 평생직업능력개발을 위한 지역중심의 클러스터를 형성하여 분업 및 연계 협력관계를 갖도록 하는 효율적인 네트워크를 구성하여야 한다.
An ideology what a modern society seeks is lifelong employment through lifelong learning. The single word which draws the attainment is lifelong vocational competency development. This study is designed for exploring its possibility and limit of a redesign of a path for lifelong vocational competence development through a diagnosis of it, and tries to propose efficiently a redesign idea of a vocational educational path. To this end, it was analyzed by a subject for a national human resource foundation plan and a lifelong vocational competency development foundation plan. In addition to that, it was covered a structure and content analysis of main laws and regulations which are a base of policy making. An educational path could be divided into an area of formal education system, an area of workplace for labors, and an area of lifelong vocational competency development. And the insights were drawn by pulling apart an operational situation of main organizations and a recurrent process of the educational path. The redesign plan of a vocational education path we did analyze to activate lifelong vocational competency development system is deduced as following. Firstly, it should be re-organized with a direction towards an effective manpower training to be linked with skills and demands required by an industry. Secondly, it should be generalized for a model of recurrence between work and learning and its alternation for lifelong vocational competency development. Thirdly, it should create a cluster in the region for lifelong vocational competency development so that it is to form an efficient network to have a division of labor and its liaison with cooperative relationship.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE