Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

발달적 모델 중심 유치원-초등학교 연계교육 프로그램 개발Developing of the Development Model centered kindergarten-elementary school linkage education program for young children

Authors
지성애
Issue Date
2009
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
development model centered kindergarten-elementary school linkage education program; transition; academic performance adjustment; peer adjustment; teacher adjustment; school life adjustment; development model centered kindergarten-elementary school linkage education program; transition; academic performance adjustment; peer adjustment; teacher adjustment; school life adjustment; 발달적 모델 중심 유치원-초등학교 연계교육 프로그램; 전이; 학업수행적응; 또래적응; 교사적응; 학교생활적응
Citation
유아교육학논집, v.13, no.4, pp 387 - 413
Pages
27
Journal Title
유아교육학논집
Volume
13
Number
4
Start Page
387
End Page
413
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/32965
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 발달적 모델 중심 유치원-초등학교 연계교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 유아의 초등학교 적응에 미치는 영향을 분석하여 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하는데 목적이 있다. 발달적 모델 중심 유치원-초등학교 연계교육 프로그램 체계는 목표, 내용, 전개절차, 교수-학습방법 및 평가로 구성되었으며, ‘학업수행적응’, ‘또래적응’, ‘교사적응’, ‘학교생활적응’으로 프로그램의 내용 영역을 구분하고 유치원 생활주제에 맞춰 유치원-초등학교 연계교육 활동을 개발하였다. 실험연구를 통해 프로그램의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증한 결과, 발달적 모델 중심 유치원-초등학교 연계교육 프로그램은 초등학교 입학 후 아동의 학교적응에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE