Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

경력 역량 탐색을 위한 평생학습의 시사

Full metadata record
DC Field Value Language
dc.contributor.author진성미-
dc.date.available2019-08-13T06:59:43Z-
dc.date.issued2009-11-
dc.identifier.issn1738-0057-
dc.identifier.issn2671-8332-
dc.identifier.urihttps://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/33314-
dc.description.abstract본고에서는 개인의 경력 개발과 관련하여 경력에 대한 접근들에 따라 경력 개념이 어떻게 변화하는지, 그리고 그 개념에 함의된 경력 역량의 의미가 무엇인지를 살펴보고자 한다. 경력 이론은 그 발전 과정에서 다양한 학문적 지형과 이론적 논제들을 통해 전개되어 왔기 때문에, 경력 역량을 어떻게 정의할 것인가에 대해서도 각 관점에 따라 상이할 수밖에 없다. 본고에서는 경력 역량에 대한 개념적 정의를 분석적으로 밝히기보다는, 경력에 대한 주요 관점들에서 도출할 수 있는 경력 역량들을 정리하고 이를 통해 평생학습의 관점에서 경력 역량 연구에의 시사점을 도출해내는 것을 목적으로 한다. 이에 따라 경력 개념의 주요한 접근으로서 개인의 생애 발달 관점에서의 경력과, 변화된 일 환경에서의 경력, 그리고 생애와 경력의 개인의 통합적 관점에서의 경력으로 구분하여 각 관점이 제기된 배경과 함의하고 있는 경력 역량을 살펴보았다. 그리고 평생학습 관점에서 경력 역량에 대한 접근이 어떻게 이루어져야 하는지에 대해 후속 연구와 관련된 시사점들을 제시하고자 한다.-
dc.description.abstractThis study aimed at reviewing career competencies embedded in different approaches in career theory and suggesting implications of lifelong learning perspective to the study of career competencies. For this purpose, career competencies in three approaches of career theories were briefly reviewed, based on different focus on career in terms of: 1) career as life development, 2) boundaryless career, and 3) integration of life, career, and learning. Career competencies from those perspectives revealed intertwined features of individual career unfolded throughout one's lifetime in society. To complement career theories' approaches to career competency, it was argued that lifelong learning perspective should be introduced to the study of career competency. The implication of lifelong learning for the study of: the concept of career, different dimensions of career learning, and career competency studies were discussed. Suggestions for future research for career competencies from the perspective of lifelong learning followed for building the liaison between work and learning.-
dc.format.extent24-
dc.language한국어-
dc.language.isoKOR-
dc.publisher원격교육연구소-
dc.title경력 역량 탐색을 위한 평생학습의 시사-
dc.title.alternativeCareer Competencies and Implications from the Perspective of Lifelong Learning-
dc.typeArticle-
dc.identifier.bibliographicCitation평생학습사회, v.5, no.2, pp 21 - 44-
dc.identifier.kciidART001391699-
dc.description.isOpenAccessN-
dc.citation.endPage44-
dc.citation.number2-
dc.citation.startPage21-
dc.citation.title평생학습사회-
dc.citation.volume5-
dc.publisher.location대한민국-
dc.subject.keywordAuthor경력-
dc.subject.keywordAuthor경력 개발-
dc.subject.keywordAuthor경력 역량-
dc.subject.keywordAuthor성인학습-
dc.subject.keywordAuthor평생학습-
dc.subject.keywordAuthorcareer-
dc.subject.keywordAuthorcareer development-
dc.subject.keywordAuthorcareer competencies-
dc.subject.keywordAuthoradult learning-
dc.subject.keywordAuthorlifelong learning-
dc.description.journalRegisteredClasskciCandi-
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Jin, Sung Mi photo

Jin, Sung Mi
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE