Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

미술․과학 통합 활동이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 공간능력 및 그리기표상능력에 미치는 효과The Effect of the Integrated Activity with Art and Science on Young Children's Scientific Inquiry Competence, Scientific Attitude, Spatial Ability and Representation Ability

Authors
지성애김낙흥심현정이상미심재연
Issue Date
2009
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
integrated activity with art and science; scientific inquiry competence; scientific attitude; spatial ability; representation ability; 미술․과학 통합활동; 과학적 탐구 능력; 과학적 태도; 공간 능력; 그리기 표상 능력
Citation
유아교육학논집, v.13, no.5, pp 307 - 330
Pages
24
Journal Title
유아교육학논집
Volume
13
Number
5
Start Page
307
End Page
330
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/33339
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 미술․과학 통합 활동이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 공간능력 및 그리기표상능력에 미치는 효과를 분석하는데 그 목적이 있다. 본 연구 대상의 평균 월령은 70.57 개월로 총 60명이었으며, 미술․과학 통합활동 집단, 과학활동 집단, 그리고 미술활동 집단으로 구분하고 각각 20명씩 무선 배정하였다. 사전검사를 실시하고 세 집단에 4주 동안 주 3회씩 총 12회를 실험처치 하였으며 처치 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 자료는 ANOVA와 Scheffé 추후검증을 통해 집단 간의 차이를 비교하여 실험처치의 효과를 분석하였다. 분석 결과, 미술․과학 통합활동이 유아의 과학적 탐구능력, 과학적 태도, 공간능력 그리고 그리기표상능력 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Nak Heung photo

Kim, Nak Heung
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE