Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

감성에 기초한 명화감상활동이 유아의 그리기표상능력 및 정서지능에 미치는 효과The Effects of Emotion-Based Art Appreciation Activity on Young Children's Drawing Representation Ability and Emotion Quotient

Authors
지성애김낙흥유은영문가영손지혜적문빈
Issue Date
2010
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
명화감상활동; art appreciation activity; 그리기표상능력; drawing representation ability; 정서지능; Emotion Quotient
Citation
유아교육학논집, v.14, no.1, pp 447 - 466
Pages
20
Journal Title
유아교육학논집
Volume
14
Number
1
Start Page
447
End Page
466
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/33815
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 감성에 기초한 명화감상활동을 개발하고 개발한 활동이 유아의 그리기표상능력과 정서지능에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 연구대상의 평균 연령은 64개월이었으며 실험집단에는 감성에 기초한 명화감상활동을 처치하고 비교집단에 미적요소에 기초한 명화감상활동을 실시하였다. 유아용 ‘그리기표상능력 검사도구’와 ‘정서지능 검사도구’를 사용하여 연구 자료를 수집하였으며, 수집한 자료는 t-검증을 통해 실험처치의 효과를 비교 분석하였다. 분석결과, 사전검사 점수에서는 두 집단 간에 유의미한 차이가 없었으나, 사후검사 결과에서는 실험집단의 그리기표상능력 점수가 비교집단보다 유의하게 높은 것으로 나타난 반면, 정서지능 점수에서는 두 집단 간의 유의한 차이가 없는 것으로 밝혀졌다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Nak Heung photo

Kim, Nak Heung
사범대학 (유아교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE