Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

간호사의 계속교육 참여 동기에 관한 연구Nurses' Reasons for Participation in Continuing Nursing Education

Authors
한상만이희수
Issue Date
2010
Publisher
한국직업교육학회
Keywords
continuing professional education; nursing education; reasons for participation; 전문직 계속교육; 간호 교육; 참여 동기
Citation
직업교육연구, v.29, no.2, pp 189 - 204
Pages
16
Journal Title
직업교육연구
Volume
29
Number
2
Start Page
189
End Page
204
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/34091
ISSN
1225-4762
Abstract
본 연구는 간호사의 계속교육 참여 동기를 파악하고 참여 동기에 따른 교육 유형과 개인적 특성별 비교를 통해 간호사 계속교육 촉진에 시사점을 제시하고자 계속교육에 참여한 간호사를 대상으로 한 실증연구이다. 자료 수집은 참여 동기 척도(PRS)를 사용한 설문조사 방법을 활용하였다. 연구 결과 첫째, 요인 분석을 통해 '전문역량 유지 및 개발', '환자에 대한 서비스', '상호교류 및 전문가의 책임', '직업안정과 개인의 이익' 등 네 개의 동기가 밝혀졌고, 그 중 '전문역량 유지 및 개발' 동기가 가장 중요한 동기로 나타났다. 둘째, 참여 동기에 따라 교육 유형 집단별 차이가 있는 것으로 확인되었다. 전반적으로 보수교육보다 직무전문 과정과 대학원 과정의 동기가 상대적으로 높았다. 셋째, 참여 동기에 따라 개인적 특성인 연령, 경력, 근무형태의 차이가 나타났다.
The purpose of this study was to identify nurses' reasons for participation in continuing nursing education(CNE) in Korea and analyze the effect of the types of CNE on them. The survey instrument was Participation Reasons Scale(PRS) used with permission to assess nurses' reasons for participation in CNE. The conclusions were followings. First, factor analysis of responses to the PRS indicated that the following four factors underlie the nurses' reasons for participation in CNE: ‘Professional Development’, ‘Service to Patients’, ‘Collegial Interaction and Professional Commitment’, and ‘Job Security and Personal Benefits’. The most important factor was Professional Development. Second, significant differences were found in all types of CNE, based on reasons for participation. Third, it was confirmed that reasons for participation in CNE were different as nurses' age and years in the nursing profession.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE