Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

환경교육에 대한 유치원 교사의 인식과 실태 분석An Analysis of the Status and Teachers' Awareness of Early Childhood Environmental Education

Authors
지성애
Issue Date
2012
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
유아환경교육; 유치원 교사의 인식; 유아환경교육 실태; 유아환경교육 교수효능감; early childhood environmental education; early childhood teachers' awareness; status of early childhood environmental education; teaching efficacy of environmental education for young children
Citation
유아교육학논집, v.16, no.2, pp 5 - 29
Pages
25
Journal Title
유아교육학논집
Volume
16
Number
2
Start Page
5
End Page
29
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/35773
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구의 목적은 환경교육에 대한 유치원 교사의 인식과 실태를 분석하여 유아 환경교육 이해와 효과적 운영에 기초정보를 제공하는 데 있다. 환경교육에 대한 유치원 교사의 인식과 실태를 파악하기 위해 문헌분석, 전문가 집단, 유치원 교사와의 협의를 통해 연구도구인 설문지를 개발한 후 연구자료를 수집하였다. 개발된 설문지는 ‘환경교육에 대한 인식’, ‘환경교육에 대한 교수효능감’, ‘환경교육 실태’, ‘환경교육에 대한 요구’의 4개 영역으로 구분하여 구성하였다. 연구대상은 유치원 교사 214명이었으며, 수집된 자료는 카이검증, t-검증, One-Way ANOVA를 실시하였고 집단간 차이를 분석하기 위해 Scheffé 검증을 통해 추후분석 하였다. 연구결과 환경교육에 대한 유치원교사의 인식과 실태는 유치원 교사의 배경 변인에 따라 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE