Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교수 가이던스 관점에서 디지털교과서 활용유형이 수학과 학습효과에 미치는 영향Effects of Types of Digital Textbook Use and Levels of Academic Achievement on Learning Outcomes -from Instructional Guidance Perspective

Authors
송해덕박주호
Issue Date
Sep-2009
Publisher
한국교육정보미디어학회
Keywords
Instructional guidance; Digital textbook; Learning effectiveness; Academic achievement level; 교수 가이던스; 디지털 교과서; 학습효과성; 학업능력수준
Citation
교육정보미디어연구, v.15, no.2, pp 29 - 46
Pages
18
Journal Title
교육정보미디어연구
Volume
15
Number
2
Start Page
29
End Page
46
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/36272
ISSN
1229-7291
Abstract
본 연구의 목적은 교수 가이던스 관점에서 디지털 교과서 활용유형에 따른 학습효과를 학습자 특성과 관련하여 검증하는 것이다. 이를 위하여 교수 가이던스 관점에서 수학교과 디지털 교과서 활용유형이 수학교과에 대한 태도, 내재적 동기, 학업성취도에 영향을 미치는 지 여부와 아동의 사전 학업성취수준에 따라서 학업성취도에 차이가 있는지를 살펴보았다. 실험참가자는 초등학교 5학년 9개 학급의 총 293명으로 3개 학급이 디지털 교과서 교사시범형 집단에, 3개학급이 디지털 교과서 학생적용형 집단에, 다른 3개의 학급이 통제집단인 서책형 교과서집단에서 각기 학습하였다. 연구결과 디지털 교과서 활용 집단(교사시범형, 학생적용형)에서 학습한 집단의 학생들이 통제집단인 서책형 교과서로 학습한 집단의 학생들보다 학업성취도 검사에서 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 성적을 올린 것으로 나타났다. 또한 학습자 특성중 아동의 사전 학업성취수준에 따른 효과를 분석한 결과 학업성적 하위집단에서 디지털 교과서 학생적용형 집단에서 학습한 학생들이 통제집단인 서책형 교과서형 집단에서 학습한 학생들보다 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 성적을 올린 것으로 나타났다. 그렇지만 수학교과 태도 및 수학교과에 대한 내재적 동기면에서는 집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 본 연구결과는 교수 가이던스 관점에서 교실에서 디지털 교과서 활용이 학업성취에 영향을 미치기 위해서는 교사에 의한 시범뿐만이 아니라 학생이 이를 직접 적용실습할 기회까지 함께 제공하는 것이 중요하다는 점을 시사한다. 특히 학습효과성 측면에서 디지털 교과서 활용은 학업성취수준이 낮은 학생들에게 보다 효과적임을 증명하였다.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of using digital textbooks on learning outcomes from the perspective of instructional guidance. This study, therefore, examined the effects of types of digital textbook use (teacher demonstration, students application, control group) and level of prior academic achievement (high, low) on attitude toward mathematics, intrinsic motivation on mathematics, and academic achievement. Participants in this study were a total of 293 5th grade students from three elementary schools. Results showed that students in the group of students application earned significantly higher scores on the academic achievement test than those studying in the control group. Only students with low level of prior academic achievement also earned higher scores on the academic achievement test than those in the control group. However, no significant difference was found between types of digital text book use on attitude toward mathematics and intrinsic motivation. One important implication of the findings is that a complete guidance with the opportunities of students applications should be provided for the effective use of digital text book at classrooms. Results also imply that students with low levels of achievement can benefit most from the applications of the digital textbook.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE