Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

카지노 구성원의 직무자율성, 지식경영활동, 팀학습유효성, 변화지향행동의 구조적 관계The Structural Relationships among Casino Employee’s Job Autonomy, Knowledge Management Activity, Team Learning Effectiveness, Change-oriented Behavior

Authors
김수연이희수
Issue Date
Aug-2019
Publisher
대한관광경영학회
Keywords
직무자율성; 지식경영활동; 팀학습유효성; 변화지향행동; Job autonomy; Knowledge management activities; Team learning effectiveness; Change-oriented behavior
Citation
관광연구, v.34, no.5, pp 177 - 202
Pages
26
Journal Title
관광연구
Volume
34
Number
5
Start Page
177
End Page
202
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/37251
DOI
10.21719/IJTMS.34.5.10
ISSN
1226-2501
Abstract
본 연구의 목적은 카지노 구성원의 직무자율성, 지식경영활동, 팀학습유효성, 변화지향행동 간의 영향관계 파악을 통해 개인과 조직의 근본적인 변화를 이끌어내는 것이다. 나아가 직무자율성과 변화지향행동의 관계에서 지식경영활동과 팀학습유효성의 매개효과를 확인하고자 한다. 연구를 검증하기 위하여 국내 외국인 대상 카지노 기업 A그룹의 4개 계열사에 종사하는 구성원 500명을 대상으로 2019년 1월 15일부터 1월 29일까지 2주간 온·오프라인 설문 조사를 진행하였다. 총 432명이 설문에 응답하였는데, 이 중에서 불성실 응답을 제외한 최종 425부의 설문응답을 분석에 사용하였다. 분석 도구는 SPSS 23.0과 AMOS 23.0 소프트웨어를 활용하였다. 분석결과 첫째, 직무자율성은 변화지향행동, 지식경영활동, 팀학습유효성에 정적 영향을 미쳤다. 둘째, 직무자율성과 변화지향행동의 관계에서 팀학습유효성은 정적매개효과가 있었으나, 지식경영활동은 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 하지만 지식경영활동을 거쳐 팀학습유효성까지 함께 매개할 경우에는 영향관계가 있는 것으로 나타나, 지식경영활동이 변화지향행동에 영향을 미치기 위해서는 팀학습유효성이 반드시 선행되어야 한다는 사실을 발견할 수 있었다. 연구 결과를 바탕으로 카지노 구성원의 변화지향행동을 강화하기 위해서는 직무자율성이라는 직무환경과 지식경영, 팀학습유효성이라는 팀환경이 조성되어야 한다는 이론적, 실천적 함의를 제시하고자 한다.
The purpose of this study is to elucidate the fundamental change of individual and organization through the influence relationship between casino employee’s autonomy, knowledge management activity, team learning effectiveness and change-oriented behavior. Furthermore, we try to confirm the mediating effect of knowledge management activities and team learning effectiveness on the relationship between job autonomy and change-oriented behavior. First, autonomy has a statistically significant effect on change oriented behavior, knowledge management activities, and team learning effectiveness. Second, in the relationship between job autonomy and change-oriented behavior, team learning effectiveness showed a static mediation effect, but knowledge management activity showed no mediation effect. However, it is found that there is an influence relationship between the knowledge management activities and the effectiveness of team learning. Therefore, it is found that knowledge management activities must be preceded by team learning effectiveness in order to influence change-oriented behavior. In order to strengthen the change-oriented behavior of individuals, which is the core of organizational change based on the results of the research, we propose a theoretical and practical implication that a team environment such as job autonomy, job environment, knowledge management and team learning effectiveness should be created.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE