Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

OECD 조사도구로 본 한국성인의문해실태와 과제A Study on the Adult Literacy in Korea by OECD International Adults Literacy Survey (IALS)

Authors
이희수박현정이세정
Issue Date
Oct-2003
Publisher
한국교육개발원
Keywords
adult literacy; literacy survey; lifelong education; 성인 문해; 문해 실태; 평생교육
Citation
한국교육, v.30, no.3, pp 1 - 28
Pages
28
Journal Title
한국교육
Volume
30
Number
3
Start Page
1
End Page
28
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/37285
ISSN
1599-2659
Abstract
본 연구는 1994년부터 1998년까지 OECD 국가를 포함한 20여 국가에서 실시한 국제 성인 문해조사(International Adult Literacy Surveys 1994-1998 : IALS) 도구를 이용하여 우리 나라 문해 수준을 알아보기 위한 시범조사로 착수되었다. 성인 문해조사는 우리 나라 성인 16~65세 남녀 1,200명을 대상으로 실시되었다. 이 조사에서 측정하고 있는 문해영역은 산문문해, 문서문해, 수량문해의 세 영역이며, 문해조사 결과는 점수화되어 0~225점은 1단계(최저 문해수준), 226~275점은 2단계(낮은 문해수준), 276~325점은 3단계(일상적인 생활이 가능한 문해수준), 326~375점은 4단계, 376~500점은 5단계(4/5단계는 고도의 문해수준)의 단계별로 구분되었다. 조사 결과 우리 나라의 산문문해, 문서문해, 수량문해 영역의 평균 점수 중에서 수량문해가 가장 높게 나타났으며, 문서문해가 가장 낮게 나타났다. 이상과 같은 연구 결과에 기초하여 결론으로서 문해의 문제와 문해교육의 중요성을 국가 정책 차원에서 재인식해야 하며, 문해는 후속 교육, 지속적인 기초교육이 요구되는 과제이며, 또한 국제적으로 통용되는 문해의 기준을 채택하고 이에 기초하여 인구총조사의 일환으로 주기적으로 문해실태를 조사해야 한다. 그리고 비문해의 원인 진단, 문해조사도구 개발, 주기적인 수준별/대상별 문해실태 조사, 문해교육 프로그램 개발 및 적용, 평가에 체계적인 연구의 관심을 기울여야 한다. 마지막으로, 성인이 될 학생들을 교육하는 학교교육 역시 전반적인 방향전환이 필요하다.
The knowledge-based society has brought the expansion of the concept and level of literacy as well as the its category to the area of life skills, and the importance of literacy has been emphasized among countries. Based on this context, this survey attempted to provide estimation of the literacy level of Korean adults using International Adults Literacy Survey (IALS) items which was implemented for 20 OECD countries from 1994 to 1998. The main results of this study can be summarized as follows. Adult literacy survey was administered to 1,200 males and females who are 16 to 65 years old in Korea. This survey was consisted of three domains of literacy: prose literacy , document literacy, and quantitative literacy The scores of this survey was derived from Item Response Theory and ranged from 0 to 500. These scores were divided into five levels: level 1 from 0 to 225 (lowest literacy proficiency), level 2 from 226 to 275 (low literacy proficiency), level 3 from 276 to 325 (literacy proficiency which can cope with demands of everyday life), level 4 from 326 to 375, and level 5 from 376 to 500 (level 4/5 indicating high literacy proficiency). In Korea, the adults showed highest mean scores for quantitative literacy and lowest mean scores for document literacy. More specifically, the mean score was 269.16 for prose literacy (level 2), 237.5 for document literacy (level 2), and 276.87 for quantitative literacy (level 3). The proportions of adults at or above level 3, which is the minimum level of competence needed to cope with the complex demands of everyday life, are 48.3% for prose document, 34.3% for document literacy, and 56.5% for quantitative literacy. In conclusion, this study derived following propositions based on the research findings. First of all, the issue of literacy and the education of literacy should be re-recognized in the context of national policy-decision level. Also, international criteria for literacy should be adopted and periodical surveys on literacy status as a part of population census should be implemented. Also, the reason of illiterate, literacy measurmant, literacy program and assessment should be developed and applied in the structured approach.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Hee Su photo

Lee, Hee Su
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE