Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

창업교육의 품질이 창업교육 성과에 미치는 영향 : 창업 교육 교수법에 대한 조절효과를 중심으로The Meditating Effects of Market Orientation on Relationship between International Commitment and Competitive Advantage of International New Ventures

Authors
이종오김창수
Issue Date
Feb-2020
Publisher
한국경영컨설팅학회
Keywords
EE; Entrepreneurship Education; EE Pedagogy; EE Quality; 창업교육; 창업교육 교수법; 창업교육 품질; 창업성취욕구; 창업활동
Citation
경영컨설팅연구, v.20, no.1, pp 97 - 111
Pages
15
Journal Title
경영컨설팅연구
Volume
20
Number
1
Start Page
97
End Page
111
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/38303
ISSN
1598-172X
Abstract
창업교육을 경험한 예비 창업자 혹은 기창업자일수록 창업과 관련된 지식들이 축적되어 창업에 대한 관심이나 의지가 증대되며, 주체적인 창업가로 성장할 수 있는 기회 역시 높아지게 된다. 이에 창업교육의 체계화 및 효과성 증대를 위한 방안으로 다각도의 교육과정개발에 초점을 맞추어 다양한 연구가 시도되고 있다. 이에 본 연구에서는 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구와 창업기회탐색, 창업활동으로 이어지는 일련의 프로세스를 검증하면서 창업교육 교수법과 몰입도에 대한 조절효과를 검증하였다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 사항들에 대해 분석을 하고, 결과를 도출하였다. 첫째, 창업교육 서비스 품질이 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석 하였다. 창업교육 서비스 품질의 경우 다수의 선행연구들에 기반해 수업콘텐츠와 교수자의태도, 지원시스템으로 구분해 창업성취욕구에 미치는 영향을 분석하였으며, 교수자의태도를 제외한 두 변수 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업성취욕구가 창업기회탐색에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 창업기회탐색이 창업활동에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과, 창업기회탐색이 창업활동에 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 또한 조절효과 분석 결과 수업콘텐츠와 교수자의태도의 경우 각각 창업성취욕구에 미치는 영향 관계에 대한 창업교육 유형의 조절효과가 존재하는 것으로 나타났다. 두 가지의 영향관계에 대해 모두 학습자 중심의 교수법에 대한 영향력이 보다 높게 나타나 보다 자발적인 학습과정을 거치는 교수법을 추구하는 경우 수업콘텐츠와 교수자의태도가 창업성취욕구에 미치는 영향을 조절하는 것으로 확인되었다.
Diverse research has been attempted, focusing on diverse curriculumdevelopment, as a way to systematize start-up education and increase effectiveness. In this study, the quality of service for start-up education is to verify the effect of adjustment on the type of start-up education and the degree of immersion, while verifying a series of processes leading to the desire for entrepreneurship and opportunity exploration and start-up activities. First, the effect of the quality of service for start-up education on the drive for start-up achievement was analyzed. In the case of quality of service for start-up education, the impact on the desire for business start-up was analyzed based on a number of preceding studies, divided into class contents, professors' attitude and support system, and both variables except professors' attitude were found to have positive effects. Second, the effect of the desire for entrepreneurship on exploring opportunities for start-ups was analyzed. According to the analysis, it was confirmed that the desire for entrepreneurship has a positive effect on the search for opportunities for start-ups. Third, the effect of exploring opportunities for start-ups was analyzed. As a result of the analysis, the search for opportunities for start-ups has a positive effect on start-up activities. Fourth, the effect of the adjustment of the start-up education type on the quality of the service for start-up education and the relationship between the desire to achieve start-up.
Files in This Item
Go to Link
Appears in
Collections
College of Business & Economics > School of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE