Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Exploring Online Pre-class Learning Factors Influencing Learning the Engagement and Learning Persistence in Flipped Learning Through an Expectation-Confirmation Modelopen access플립드 러닝에서 학습몰입과 학습지속의향에 영향을 미치는 온라인 사전학습 요인 연구: 기대일치모형을 기반으로

Authors
Choi, JihyeSong, Hae-DeokKim, YeonKyoungHur, Jung Won
Issue Date
Dec-2019
Publisher
한국인적자원개발전략연구소
Keywords
플립드 러닝; 기대일치모형; 기대일치; 유용성; 학습몰입; 학습지속의향; flipped learning; expectation-confirmation model; confirmation of expectation; usefulness; learning engagement; learning persistence
Citation
역량개발학습연구(구 한국HRD연구), v.14, no.4, pp 51 - 82
Pages
32
Journal Title
역량개발학습연구(구 한국HRD연구)
Volume
14
Number
4
Start Page
51
End Page
82
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/38856
DOI
10.21329/khrd.2019.14.4.51
ISSN
1975-0323
Abstract
The purpose of this study is to systematically analyze the effect of online pre-class learning on offline classroom learning in the context of university students who take flipped learning classes. To this purpose, the Expectation Confirmation Model was applied to explore the structural relationship between expectation confirmation, usefulness, engagement, and learning persistence from the learner's perspective. This was done by applying expectation confirmation and usefulness as independent variables, learning engagement as a mediating variable, and learning persistence as a dependent variable. The participants of this study were college students who took the flipped learning class offered at a large university located in Seoul. A survey was conducted using both online and offline methods. The data collected from the final 292 students was verified through structural equation modeling analysis, and the results are as follows: First, the degree of expectation confirmation for learners' pre-class learning in flipped learning had a significant effect on the learning persistence of flipped learning through usefulness and learning engagement. Second, the usefulness perceived by the learners had a positive effect on learning persistence. Third, learning engagement was found to indirectly mediate the relationship between expectation confirmation, usefulness, and learning persistence. Suggestions have been provided regarding instructional design and implementation for flipped learning in higher education.
이 연구의 목적은 플립드 러닝 수업에 참여한 대학생을 대상으로 온라인 사전학습이 오프라인 교실학습에 미치는 영향에 대해 체계적으로 분석하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서는 기대일치모형(Expectation Confirmation Model)을 적용하여 독립변수로 기대일치와 유용성, 매개변수로 학습몰입, 종속변수로 학습지속의향을 설정하여 기대일치, 유용성, 몰입 및 학습지속의향 간의 구조적 관계를 학습자 관점에서 탐색하였다. 연구대상은 서울시 소재 4년제 C 대학에서 개설한 플립드 러닝 수업 수강자를 대상으로 하였다. 온라인과 오프라인 방식을 활용하여 설문조사를 실시하였으며, 최종 292명의 수집된 데이터를 구조방정식 모델링 분석을 통해 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 플립드 러닝에서 학습자의 사전학습에 대한 기대일치 정도는 각각 유용성과 학습몰입을 매개로 플립드 러닝의 학습지속의향에 유의미한 영향을 주었다. 둘째, 학습자가 인식한 유용성이 학습지속의향에 정적으로 영향을 미쳤다. 셋째, 학습몰입이 기대일치, 유용성과 학습지속의향 사이에서 간접매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로 대학교육에서 플립드 러닝 수업의 교수설계와 실행 관련 시사점을 제시하였다.
Files in This Item
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Song, Hae-Deok photo

Song, Hae-Deok
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE