Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

The Relationship between Life Skills and Health Risk Behaviors among Upper Elementary Students초등학교 고학년 학생의 라이프스킬 수준과 건강위험행동 간의 관련성

Authors
Lee, Gyu YoungLee, Da Ye
Issue Date
2020
Publisher
숭실대학교 영재교육연구소
Keywords
의사결정스킬; 미디어 비판적 사고; 건강위험행동; 청소년; Decision-making skills; media critical thinking; health risk behaviors; youth
Citation
Global Creative Leader: Education & Learning, v.10, no.1, pp 87 - 108
Pages
22
Journal Title
Global Creative Leader: Education & Learning
Volume
10
Number
1
Start Page
87
End Page
108
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/42419
DOI
10.34226/gcl.2020.10.1.87
ISSN
2234-7534
Abstract
Helping teens acquire life skills applicable to daily life in addition to knowledge or desirable attitudes is essential in health education to lessen their health risk behaviors. The purpose of this study was to determine upper elementary students’ life skills and health risk behaviors and to identify factors, including variables associated with life skills, influencing their health risk behaviors. 190 of fifth and sixth graders was recruited from two elementary schools in Korea. Between September and October 2017, Data were collected using a structured questionnaire and analyzed (i.e, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis). Demographic differences in life skills (self-esteem, critical thinking, decision-making, and communication skills) were significant. Multiple regression analysis of factors impacting elementary students’ health risk behaviors indicated an explanatory power at 23.9% of the model. Decision-making skills, gender, academic achievement, and critical thinking skills about media were variables influencing elementary students’ health risk behaviors. The participants possessed inadequate life skills, and their health risk behaviors were influenced by their life skills, substantiating the need to develop and utilize educational programs based on life skills in health education.
지식이나 바람직한 태도 형성을 뛰어넘어, 일상생활 속에서 적용할 수 있는 라이프 스킬의 습득은 청소년들의 건강위험행동을 줄이기 위한 건강교육에 필수적이다. 이에 본 연구는 한국 초등학생의 인지된 라이프스킬과 건강위험행동에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 한다. 이를 위하여 서울과 경기 지역의 초등학교 2개 교의 5, 6학년 학생 200명을 무선표집하여 구조화된 설문조사표를 이용하여 2017년 9월~10월까지 설문을 실시하였다. 최종 수집된 190명의 자료는 SPSS/WIN 23.0 통계 프로그램을 이용하여 서술통계, t-test와 one-way ANOVA, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 초등학교 고학년 학생들의 라이프스킬 (자아존중감, 비판적 사고 스킬, 의사결정스킬, 스트레스대처스킬) 인식 수준은 대상자의 인구사회학적 특성에 따라 유의한 차이를 보였다. 이들의 건강위험행동에 영향을 미치는 요인은 의사결정스킬 수준, 성별, 학업성취도, 미디어에 대한 비판적 사고 스킬 수준이었고, 23.9%의 설명력을 보였다. 초등학교 고학년 학생의 경우 인지된 라이프스킬의 수준이 높지 않고, 건강위험행동을 하는데 있어 의사결정스킬과 비판적 사고와 같은 라이프스킬이 습득된 정도와 성별, 성적에 따라 영향을 받으므로 보건교육에 있어서 라이프스킬을 기반으로 하는 교육 프로그램의 개발 및 적용이 요구된다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Red Cross College of Nursing > Department of Nursing > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Gyu Young photo

Lee, Gyu Young
적십자간호대학 (간호학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE