Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

감정코칭을 통한 외톨이 유아의 또래관계 형성을 위한 협력적 실행연구Collaborative Action Research of an Isolated Child’s Peer Relationship Formation through Emotional Coaching

Authors
박찬옥황지영
Issue Date
2019
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
외톨이 유아; 또래관계; 감정코칭; 협력적 실행연구; isolated child; peer relationship; emotional coaching; collaborative action research
Citation
유아교육학논집, v.23, no.1, pp 233 - 263
Pages
31
Journal Title
유아교육학논집
Volume
23
Number
1
Start Page
233
End Page
263
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45013
DOI
10.32349/ECERR.2019.2.23.1.233
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구의 목적은 또래관계에 어려움이 있는 유아의 또래관계의 형성을 위한 감정코칭의 협력적 실행과정이다. 이 연구를 통해 유아의 또래관계의 변화과정을 분석하였다. 연구참여자는 서울에 소재한 S어린이집의 외톨이 생활을 하고 있는 만 5세 남아이다. 연구방법은 연구참여자를 대상으로 또래관계 형성을 위한 감정코칭의 협력적 실행연구가 1-3차까지 이루어졌다. 예비연구를 통해 분석된 자료를 기반으로 하여 1차 실행은 연구참여자를 위해 그림책을 활용한 감정코칭 활동이 실시되었고, 2차 실행은 연구참여자의 가정과 기관이 연계한 감정코칭 활동이 이루어졌다. 3차 실행은 연구참여자가 생활하는 교실 내의 전체 유아를 대상으로 대집단 감정코칭을 통해 공동체 의식을 함양하는 활동이 실행되었다. 외톨이 유아의 또래관계 형성을 위해 실시한 감정코칭의 협력적 실행연구를 통해 외톨이 유아는 또래관계에서 변화가 나타났다. 유아의 또래관계에서 나타난 변화는 감정표현, 의사소통, 사회적 기술 측면에서 찾을 수 있었다. 본 연구는 외톨이 유아의 생활을 관찰하여 또래관계에서 가지는 어려움의 원인에 대해 이해하고 유아가 경험하는 고립과 소외에서부터 실행과정을 통해 또래관계를 형성을 위해 어려움을 어떻게 극복해 나가는지에 대한 기초지식을 제공함으로써 유아기 외톨이의 또래관계 형성을 위한 기초자료로서 의의가 있을 것이다.
The purpose of this study is to describe the process of collaborative action research of emotional coaching for the formation of peer relations of a child who had difficulties in peer relationships. Through this study, we analyzed the process of changing peer relations of a child with difficulties in peer relationships. The participant was a five-year-old boy who had no friends in S-daycare center and his classroom teacher. The method of research consisted of three processes of collaborative action research of emotional coaching for the participant child to form a relationship. Based on the materials analyzed through preliminary study, the first process involved emotional coaching using picture books with the child. In the second course, the child was given emotional coaching that linked home and the daycare center. In the third course, all children in the classroom were involved in the activities that promoted the development of community awareness through mass emotional coaching. With collaborative action research of emotional coaching to make peer relations, there has been a gradual change in the participant child's peer relationships. Changes in his peer relations were found to be related to as follows; emotional expressions, communication skills, and social skills. This study closely looked at the isolated child's ordinary life in the classroom from the child's perspective to understand the causes of his difficulties in peer relationships. This study provides a foundation of support for children who experience isolation and alienation to overcome difficulties in establishing peer relationships.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE