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컴퓨팅 사고를 기반으로 한 융복합 사고 수업 디자인 연구A Study on Designing a Class of Convergence Thinking based on Computational Thinking

Authors
이수진
Issue Date
2018
Publisher
한국전시산업융합연구원
Keywords
Convergence Thinking; Computational Thinking; Multidisciplinary; Abstraction; Algorithm; 융복합사고; 컴퓨팅사고; 다학제; 추상화; 알고리듬
Citation
한국과학예술융합학회, v.36, pp 255 - 264
Pages
10
Journal Title
한국과학예술융합학회
Volume
36
Start Page
255
End Page
264
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45374
DOI
10.17548/ksaf.2018.12.30.255
ISSN
2005-1409
Abstract
2016년 세계 경제 다보스 포럼에서 4차 산업 혁명이 화두가 된 이후, 소프트웨어 산업과 교육이 화두가되고 있는데 그 가운데 컴퓨터 과학 비전공생들의 소프트웨어 교육의 중요성이 강조되고 있다. 2018년도부터 소프트웨어 교육이 의무화한 되면서 정부 차원에서 소프트웨어 교육을 적극 장려하고 있다. 컴퓨팅 사고 배양을 기초로 삼는 소프트웨어 교육은 모든 학생들을 컴퓨터 프로그래머로 키우자는 의미가 아니다. 컴퓨터 관련 전공이 아니어도 컴퓨팅 사고로 문제를분석하고 해결하는 데 목표가 있다. 본 연구는 컴퓨터 과학 비전공자생들을 대상으로하는 컴퓨팅 사고와 문제 해결 설계 방법과 결과에대해 논하고 강점과 개선할 점에 대해 살펴 본다. 컴퓨팅 사고는 디지털화 제품, 디지털화 미디어, 디지털화 속의 인간 관계 등 제 3의 언어와 같은 소통수단을 이해하는 방식이다. 따라서 전공에 상관없이 누구나 컴퓨팅 사고의 논리력을 가지고 효율성을 생각할수 있어야 한다. 본 연구는 첫 째, 대학 아카데미에서 컴퓨터 과학비전공자생들이 컴퓨팅 사고를 배양하기 위한 목적을명확히 정의하고 둘 째, 컴퓨터 프로그래밍 언어를 학습하고 이에 수반하는 문제점 및 개선할 점을 분석하고, 마지막으로 이론과 실험을 통해 컴퓨터 프로그래밍 교육의 패러다임을 체계화했다. 교육 뿐 아니라 사회 전반에 걸쳐 소프트웨어의 이해는 반드시 필요하다. 분야에 한정하지 않은 채 디지털화는 순방향으로진행하고 있고 우리는 디지털 리터러시를 이해하고소통해야 하는 시점에 와 있다. 본 연구는 사회의 중심이 될 대학생들의 컴퓨팅 사고 배양을 위한 학습도구가 될 것이다.
Since the 4th Industrial Revolution became a hot topic in the World Economic Forum in 2016, the software industry and education have become a hot topic, and the importance of software education for computer science vision partners is emphasized. Software education has become mandatory Korea education system since 2018 and the government is actively promoting software education. Software education, which is based on computing thinking, does not mean that all students are computer programmers. Even if it is not a computer major, it aims at analyzing and solving the problem by computing accident. This study discusses computing thinking and problem solving methods and results for non-computer science students, and discusses strengths and improvements. Computational thinking is a way of understanding the means of communication, such as third language, such as digitized products, digitized media, and human relationships in digitization. Therefore, regardless of the major, anyone should be able to think about efficiency with the logic of computing thinking. This study firstly clarifies the purpose of the computer academy students in the university academy to cultivate computing accidents, secondly analyzes the problems and improvement points of the computer language learning, The systematic paradigm of computer programming education. Understanding of software is essential not only in education but in society as a whole. The digitalization is not limited to the field but the digitalization is proceeding in the forward direction, and we are at a time to understand and communicate digital literacy. This study will be a learning tool for the college students who will be the center of society.
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