Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

보육교사의 전문성 인식, 행복감 및 정서지능이교사-영유아 상호작용에 미치는 영향The Effects of Child Care Teachers’ Perception of Professionalism, Happiness and Emotional Intelligence on Teacher-child Interactions

Authors
손혜숙이지영
Issue Date
2018
Publisher
이화여자대학교 교과교육연구소
Keywords
보육교사; 교사-영유아 상호작용; 전문성 인식; 행복감; 정서지능; Child care teacher; Teacher-child interactions; Perception of professionalism; Happiness; Emotional intelligence
Citation
교과교육학연구, v.22, no.6, pp 414 - 425
Pages
12
Journal Title
교과교육학연구
Volume
22
Number
6
Start Page
414
End Page
425
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45396
DOI
10.24231/rici.2018.22.6.414
ISSN
1975-3217
Abstract
본 연구의 목적은 보육교사의 전문성 인식, 행복감 및 정서지능과 교사-영유아 상호작용 간의 상관관계를 살펴보고, 세 변인이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 연구 대상은 I시 어린이집에 재직 중인 보육교사 180명이며, 수집된 자료는 SPSS 23.0 프로그램을 활용하여 Pearson의 적률상관계수, 단계적 회귀분석 방법으로 분석하였다. 연구결과를 살펴보면, 첫째, 보육교사의 전문성 인식, 행복감 및 정서지능과 교사-영유아 상호작용 간의 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 전문성 인식, 행복감 및 정서지능과 교사-영유아 상호작용 간의 영향력을 살펴본 결과. 교사의 전문성 인식, 행복감이 교사-영유아 상호작용을 예측하는 변인으로 나타났다. 또한 보육교사의 전문성 인식, 행복감 및 정서지능의 하위 변인과 교사-영유아 상호작용 간의 영향력을 살펴본 결과, 전문성 인식의 하위 요인 중 ‘직업윤리’ 가 가장 강력한 예측변인으로 나타났으며, 추가적으로 전문적 지식과 행복감 순으로 나타났다. 따라서 교사-영유아 상호작용의 질을 높이기 위해서는 교사의 행복감을 증진시키고, 정서지능을 강화할 수 있는 프로그램이 마련되어야 하며, 나아가교사의 전문성 인식 강화를 위한 예비보육교사와 현직교사 교육이 필요하겠다.
This study aims to examine the relationship between teacher-child interaction and the child care teachers' perception of professionalism, happiness, and emotional intelligence, and to analyze the effects of these three variables on teacher-child interaction. The subjects of this study were 180 teachers employed at day care centers located in “I” city. The collected data were analyzed by Pearson's correlation and stepwise regression analysis. The results indicated that there was a significant positive correlation between the teacher-child interaction and the child care teachers' perception of professionalism, happiness, and emotional intelligence. Furthermore, the effects of the interaction between these three variables on teacher-child interaction showed that child care teachers' perception of professionalism and happiness were the two variables which predicted teacher-child interaction. Among the sub-variables of perception of professionalism, 'Job ethics' was examined to be the strongest predictor, and then ‘professional knowledge’ and ‘happiness’. Therefore, the findings suggest that it is necessary to develop programs for enhancing the teachers' happiness and emotional intelligence, as well as pre-service teachers and teachers trainings for improving perceptions of professionalism, in order to enhance teacher-child interaction.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE