Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

그림책 재구성을 통한 유아 주도의 동극활동이 유아의 언어능력과 자아존중감에 미치는 효과The Effect of Young Children-directed Drama Activity Through Picture Book Reconstruction on Young Children’s Language Ability and Self-esteem

Authors
안은영조유진
Issue Date
2018
Publisher
한국어린이문학교육학회
Keywords
Picture Books; Drama Activity; Language Ability; Self-esteem; 그림책; 동극활동; 언어능력; 자아존중감
Citation
어린이문학교육연구, v.19, no.4, pp 91 - 115
Pages
25
Journal Title
어린이문학교육연구
Volume
19
Number
4
Start Page
91
End Page
115
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45422
DOI
10.22154/JCLE.19.4.4
ISSN
1598-3277
Abstract
본 연구는 그림책 재구성을 통한 유아 주도의 동극활동을 구성하고, 동극활동이 유아의 언어능력과 자아존중감에 미치는 효과를 분석하여 그림책 재구성을 통한 유아 주도의 동극활동의 교육현장 적용 타당성을 검정하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 S시에 위치한 C유치원의 만 4세 유아 19명(실험집단)과 경기도 G시에 위치한 B유치원의 만 4세 유아 19명(비교집단)으로, 실험집단에는 4주간 4회씩 그림책 재구성을 통한 유아 주도의 동극활동을 실시하였다. 비교집단은 같은 기간 동안 집단 토의과정을 통한 실험집단과 동일한 그림책의 이야기 이어짓기 활동을 진행하였다. 본 연구의 결과에 따르면 그림책 재구성을 통한 유아 주도의 동극활동은 토의과정을 통한 그림책 이어짓기 활동보다 유아의 언어능력과 자아존중감 증진에 효과가 있는 것으로 밝혀졌으나 자아존중감의 하위요소인 가족수용 자아존중감과 정서적 자아존중감의 증진에는 효과가 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 논의하고 향후 연구 방향을 제시하였다.
The purpose of this study was to analyze the effects of young children-directed drama activity through picture book reconstruction on young children’s language ability and self-esteem, in early childhood education. The subjects of this study were 19 children who were four years old. Those attending C kindergartens located in S city were assigned to the experimental group and those attending B kindergartens located un G city, Gyeonggi-do were assigned to the comparative group. The experimental group engaged in young children-directed drama activity through picture books four times a week for 4 weeks. The comparison group participated in following story making with picture books activities during the same period. In conclusion, the results suggest that the young children-directed drama activity through picture book reconstruction is effective for promoting young children’s language ability and self-esteem. However, among the sub-factors for self-esteem, ‘Family acceptance self’ and ‘Emotional self’, for both the experimental group’s score and comparative group’s scores were improved. Thus, there was no significant difference between them. Based on these results, recommendations for a future study are suggested.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE