Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비유아교사의 수학불안감 및 수학 교수효능감에 관한 연구A Study Correlating Pre-service Early Childhood Teachers’ Mathematics Anxiety with Mathematics Teaching Efficacy

Authors
김선장정애김미래
Issue Date
2013
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
pre-service early childhood teachers; mathematics anxiety; mathematics teaching efficacy; 예비 유아교사; 수학 불안; 수학 교수효능감
Citation
유아교육학논집, v.17, no.3, pp 153 - 175
Pages
23
Journal Title
유아교육학논집
Volume
17
Number
3
Start Page
153
End Page
175
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45902
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 예비유아교사의 수학 불안감을 분석하고 수학 불안감 결정 요인에 따른 수학 교수효능감의 차이를 확인함과 동시에 예비유아교사 교육과정에서 수학 교수 효능감을 향상시킬 수 있는 방안을 마련하는데 목적을 둔다. 본 연구를 위해 충청남도에 소재한 5개 대학 유아교육과의 예비유아교사 264명에게 수학불안감과 수학 교수효능감 검사를 실시하였다. 검사결과는 다음과 같다. 첫째, 예비 유아교사는 수학불안을 보통 수준으로 느끼는 것으로 나타났다. 예비유아교사 양성과정에서 겪게 되는 수학 관련 경험에 따라 수학 불안감의 정도가 정해지기 때문에 수학불안감을 감소시킬 수 있는 예비교사 양성 수학교육 프로그램이 적극적으로 요청된다. 둘째, 예비유아교사의 수학 교수효능감은 보통 이상으로 나타났고, 수학과목 수강여부에 따라 수학 교수효능감에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이에 예비유아교사의 수학 교수효능감 증진을 적극적인 강의 계획이 요구됨을 알 수 있었다. 셋째, 예비 유아교사의 수학 불안감과 수학 교수효능감 간의 관계는 통계적으로 유의미한 정적 상관관계를 나타냈으며, 이는 예비 유아교사의 수학 교수효능감을 향상시키기 위해서 수학 불안감을 낮추려는 노력이 선행되어야 함을 나타내고 있다.
This study aims to analyze pre-service early childhood teachers’ anxiety and verify the mathematics teaching efficacy in accordance with mathematics anxiety decision factors. Additionally, it draws up a plan to improve early childhood pre-service teachers’ mathematics teaching efficacy in pre-service teacher curriculum. The subjects were 264 pre-service early childhood teachers in five universities located in Chung-Nam province who were asked to test ‘Mathematics Anxiety Rating Scale’ and ‘Mathematics Teaching Efficacy Beliefs Instruments. The results of this study are as follows; First, pre-service early childhood teachers show an average level of mathematics anxiety. Due to the experience the pre-service teachers go through in pre-service teacher training programs is the decisive factor in formatting mathematics anxiety, a demand for teacher training programs can help reduce anxiety levels of the pre-service teachers. Second, pre-service early childhood teachers show above-average level of mathematics teaching efficacy, which doesn’t represent a statistically-significant difference regardless of registration of the courses. Accordingly, teacher training programs that help pre-service teachers improve mathematics teaching efficacy are necessary. Third, statistically significant positive relations were shown between pre-service early childhood teachers’ mathematics anxiety and teaching efficacy. It represents an effort to decrease the pre-service teachers’ mathematics anxiety preferentially to improve their mathematics teaching efficacy.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE