Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교사 제반 변인에 따른 문제행동 관리 능력 차이 분석Analysis on Difference in the Ability to Manage the Child’s Problem Behavior according to the Teacher’s Variables

Authors
양수영김대욱김성현김경옥최현숙
Issue Date
2013
Publisher
중앙대학교 한국교육문제연구소
Keywords
유아 문제 행동 관리능력 (유아 문제 행동 인식 능력; 지도 능력); 교사 제반 변인 (기관유형; 연령; 학력; 경력; 연수경험 유무); Ability to manage the problem behavior - ability to recognize and to coach Teacher’s variables - institution type; age; the level of education; career; whether experience related training or not
Citation
한국교육문제연구, v.31, no.2, pp 67 - 92
Pages
26
Journal Title
한국교육문제연구
Volume
31
Number
2
Start Page
67
End Page
92
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45922
ISSN
1598-8317
Abstract
유아기 문제 행동은 장기간에 걸친 부정적인 영향을 미치며, 향후 복합적인 형태로 발전하여 문제 행동이 더욱 악화된다고 보고되고 있다. 따라서 본 연구는 유아들의 문제행동을 직접 지도하는 교사의 제반 변인(기관유형, 연령, 학력, 경력, 연수경험 유무)에 따른 문제 행동 관리 능력 차이를 분석하여, 이후 문제 행동 지도에 대한 교사 역량을 강화하기 위한 교사 교육 내용 구성의 기초가 되는 근거를 제시하고자 실시하였다. 설문지를 배부하여 수거하는 방식으로 연구를 수행하였고, 설문지는 교사 제반 변인에 따른 문제행동 관리 능력 차이를 알아볼 수 있는 문항으로 구성되었다. 연구 결과, 문제행동 관리 능력 전반에서 교사의 기관유형과 연령에 따른 유의미한 차이는 나타나지 않았고, 문제 행동 관리 능력 중 문제 행동 인식 능력은 학력이 높을수록 높게 나타났으며, 문제 행동 지도 능력은 경력이 높거나 교사 연수 경험이 있는 경우 높게 나타났다.
It has been reported that the problem behavior existing in infancy affects continuously, and occurs in complex problems, thus becoming exacerbated. This may even adversely influence the overall socio-economic development in broad perspective as well as child’s personal problems in the future. Thus, the problem behavior in fancy should be managed appropriately. A teacher is the most vital factor to manage the child’s problem behavior. Therefore, this study analyzed the difference in the ability to manage the child’s problem behavior according to the teacher’s variables (institution type, age, the level of education, career, whether experience related training or not). Based on the results, the basic ground for the configuration of the teacher educational contents in order to strengthen the ability to manage the child’s problem behavior will be presented. Results showed that there is no significant difference in the overall management ability according to the teacher’s institution type and age. However, the higher the teacher’s level of education is, the higher the ability to recognize the problem behavior of the abilityto manage the problem behavior appears. Besides, the ability to coach of the ability to manage the problem behavior appears higher according to the teacher’s career and training experience.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE