Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

멘토링 효과성 측정영역 및 지표 구인을 위한 탐색적 연구A Pilot Study for the Construct of Mentoring Effectiveness Measurement Areas and Indicators

Authors
모상현박정배진은설
Issue Date
Dec-2012
Publisher
한국청소년학회
Keywords
멘토링 효과성; 측정도구; 측정영역; 측정지표; mentoring effectiveness; measurement tool; measurement area; measurement indicator; mentoring effectiveness; measurement tool; measurement area; measurement indicator
Citation
청소년학연구, v.19, no.12, pp 355 - 380
Pages
26
Journal Title
청소년학연구
Volume
19
Number
12
Start Page
355
End Page
380
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/45938
ISSN
1229-6988
Abstract
본 연구는 멘토링 효과성 측정도구 개발을 위한 기초연구로서 효과성 영역과 지표에 대한 탐색을 통해 멘토링 효과성 도구개발을 위한 경험적 토대를 마련하고자 하였다. 이는 최근 멘토링 프로그램의 활성화와 함께 효과성 측정에 대한 요구가 증가하고 있는 상황에서 지표에 기초한 척도의 개발과 활용을 통해 다양한 멘티의 발달양상을 파악할 수 있는 근거를 마련할 수 있기 때문이다. 측정요인 구인을 위해 멘토링 실무자에 대한 설문조사와 전문가 대상 의견조사를 실시하였다. 연구결과 심리적 영역, 사회적 영역, 학업성취 영역, 문제행동 영역, 진로 영역, 서비스 만족도 영역 등 6개 효과성 측정영역과 57개의 측정지표를 중심으로 멘토링 효과성 측정도구 구성안을 제안하였다. 또한 각 영역별 중요 지표를 제시함으로 현장에서 효과성 측정도구 활용에 대한 이해를 돕고자 하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE