Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

지각된 실행기능 수준이 중학생의 수학성적에 미치는 영향The impact of perceived executive function on the middle school students’ mathematics achievement scores

Authors
김근영김도환
Issue Date
2012
Publisher
한국산학기술학회
Keywords
Mathematics achievement; Executive functioning; Middle school
Citation
한국산학기술학회논문지, v.13, no.5, pp 2063 - 2071
Pages
9
Journal Title
한국산학기술학회논문지
Volume
13
Number
5
Start Page
2063
End Page
2071
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46088
DOI
10.5762/KAIS.2012.13.5.2063
ISSN
1975-4701
2288-4688
Abstract
수학 과목은 중고등학교 교과과정에서 매우 중요한 과목인 동시에 학생들이 가장 싫어하는 과목중의 하나이다. 본 연구는 중학생의 실제 수학성적을 예측하는 실행기능의 효과를 탐구하였으며, 이 변인의 효과가 다른 심리적변인의 효과를 통제한 후에도 유의미한지를 검증하였다. 분석 결과 실행기능 수준은 동기와 태도변인을 통제한 후에도 그들의 수학성적을 예측하는 유의미한 변인이었다. 이 변인의 효과는 특히 수학성적이 낮은 중학생의 경우 더 강했으며, 오히려 수학성적이 높은 학생의 경우에는 생물학적 변인의 효과만이 유의미한 것으로 드러나, 성적에 따라 인지적, 심리적 요인을 고려한 다른 유형의 학습지도가 필요함을 시사하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Social Sciences > Department of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE