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BOP(Bottom of Pyramid) 시장을 위한 디자인 비즈니스 모델 사례분석 및 유형화 연구Classification and Case Studies of Design Business Model for BOP(Bottom of Pyramid) Market

Authors
오인균이단비
Issue Date
2012
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
빈곤계층; 비즈니스 모델; 디자인 비즈니스; BOP 디자인 비즈니스 유형분류; BOP; Business Model; Design Business; BOP Design Business Classification
Citation
한국디자인문화학회지, v.18, no.4, pp 326 - 335
Pages
10
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
18
Number
4
Start Page
326
End Page
335
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46273
ISSN
1598-6497
Abstract
BOP는 하루 2달러 이하로 살아가는 빈곤계층을 말하며, 이들은 세계인구의 72%인 약 40억 명에 이르고있다. BOP 시장 규모는 5조 달러로 추산되고 있고 성장 잠재력이 높아 넥스트 마켓으로 불리고 있다. 전 미시건 대학교 경영대학원 교수인 C.K 프라할라드는 BOP 시장에 경제적 성공 가능성을 처음 제안하였으며, 그는 진정으로 국제사회가 빈곤계층을 지원해주는 것은 원조 대신 그들 자신이 시장에서 경제의주체가 되게 해주는 것이라고 하였다. 그가 주장한BOP 비즈니스는 글로벌 금융 위기로 인한 기업의 새로운 시장 개척 욕구와 기업의 사회적 책임(CSR)활동요구의 증가로 인하여 주목 받고 있다. 최근 BOP 비즈니스의 특징은 디자인이 통합되고있다는 것이며, 본 연구에서는 이러한 BOP 디자인 비즈니스 사례를 분석하여 그 유형을 구조화 하였다. 이는 BOP 비즈니스를 준비 중인 디자이너와 사회적 기업에 유용한 참고자료가 될 것이다. 이를 위해 문헌조사 방법을 중심으로 선행연구에서 제시된 비즈니스모델을 바탕으로 BOP 디자인 비즈니스를 분석하였다. 본 연구의 결과 BOP 디자인 비즈니스의 유형을 총6가지로 분석하였으며, BOP 비즈니스에서 디자인의역할을 명확히 제시한 것에 본 연구의 의의가 있다. 또한 향후연구에는 BOP 지역에서 디자인이 제공할수 있는 가치에 대한 연구가 필요할 것으로 예상된다.
Bottom of Pyramid (BOP) refers to the impoverished class of consumers, living on less than 2 dollars a day. Nearly 4 billion people, which is 72% of the world’s population, belong to this group. The BOP market size is estimated to be 5 trillion dollars, and regarded as the Next Market with high growth potential that is yet to be explored. C.K. Prahalad, a former professor at the University of Michigan Business School, was the first to suggest the possibility of economic success in the BOP market, and claimed, ‘the true assistance to the poor in the global community is not providing charity aid, but helping the low-income class play an economic role as the principal players in the market.’ Since this claim was made, BOP business has been garnering much attention due to the desire to pioneer new markets and the focus on corporate social responsibility (CSR) resulting from the global financial crisis. The characteristics of the recent BOP business include the integration with the design field, based on which the design business cases for the BOP market were analyzed and their types were structuralized. These will serve as useful reference materials for designers and social companies preparing to commence BOP design businesses. For this purpose, this study was conducted, centering on the literature review method, and the BOP design business types were presented based on the design business models proposed in previous studies. As a result, a total of 6 types of BOP design business Classification were proposed. The significance of this study is that it clearly presents the role of design in the BOP business. Also, there needs to be research on the interrelationship between various values that can be provided by designs in the BOP regions.
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