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현대 디자인에서의 데페이즈망(Dépaysement) 표현 사례 분석과 소비자 경험에 대한 반응 연구A Study of Dépaysement Expression Case in Modern Design and Customer Experience Feedback about Dépaysement

Authors
오인균이단비
Issue Date
2012
Publisher
한국디자인문화학회
Keywords
데페이즈망; 소비자 반응; 소비자 경험; Dépaysement; Customer Feedback; Customer Experience
Citation
한국디자인문화학회지, v.18, no.4, pp 278 - 288
Pages
11
Journal Title
한국디자인문화학회지
Volume
18
Number
4
Start Page
278
End Page
288
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46300
ISSN
1598-6497
Abstract
데페이즈망(Dépaysement)은 20세기 초에 나타난초현실주의 기법 중 하나이다. 현대미술에서 방행한 데페이즈망 기법은 급변하는 현대사회에서 차별화 된 의사소통의 수단으로 광고디자인, 건축디자인, 제품디자인 분야에 널리 적용되었습니다. 다른 디자인 분야와 달리 제품디자인에서의 데페이즈망 연구는 현재 전무한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 제품디자인에서 데페이즈망 기법의 사례를 분석하고 소비자 반응을 조사하였다. 이러한 목적은 디자이너들에게 데페이즈망 기법의 활용방안을 제공하기 위함이며, 이를 위해서 문헌조사와 사용자조사 방법을 중심으로 연구를 진행하였다. 사례연구의 결과 데페이즈망 기법은 4개의 그룹으로 구분이 되었으며, 데페이즈망 특성의 8가지 키워드 중에서 합성과 듀얼 이미지 키워드가 가장 많이 사용된 것으로 조사되었다. 소비자 반응조사 결과 소비자들은 데페이즈망이 표현된 제품디자인에서 독특함과 새로움 그리고 개성을 느끼는 것으로 조사되었다. 본 연구의 한계는 최근의 제품디자인에만 초점을맞춘 것이며, 향후 연구에서는 과거의 데페이즈망 기법 적용 디자인에 대한 분석과 건축 디자인 같은 다른 분야에서의 데페이즈망 표현기법에 관한 상관관계 연구를 기대한다.
Dépaysement refers to one of the surrealistic techniques, which appeared in the early 20th century. Dépaysement, which arose from contemporary art,is now widely applied in the fields of advertisement,construction and product designs as a means of differentiated communication in the rapidly changing modern society. Unlike other fields, research on the application of the dépaysement technique in product design is virtually non-existent. Thus, in this study, the applications of the dépaysement technique in product design were examined and analyzed, and consumer response was investigated. This study, with a purpose to provide designers with the appropriate measures to utilize the dépaysement technique, was conducted,centering on literature review and user survey. The results of the case study showed that the applications of the dépaysement technique in product design were classified into 4 groups, and of the 8key words describing the characteristics of the dépaysement technique, composite and dual images were most frequently applied in product design. Also, the consumer survey showed that consumers found the product designs with application of the dépaysement technique to be unique, novel and characteristics. The limitation of this study was that it focused on only the recent product designs. Therefore, there is a need to investigate and analyze past product designs created with the application of the dépaysement technique, and to conduct research on the interrelation with other fields such as construction design.
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College of Arts > School of Design > 1. Journal Articles

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