Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

유치원 교사, 학부모, 일반인이 인식하는 유치원 교사의 직업 이미지The Recognition of Kindergarten Teachers, Kindergarten Parents and Ordinary People on the Occupational Image of Kindergarten Teachers

Authors
김정숙이종향박영숙조현정
Issue Date
2011
Publisher
한국영유아교원교육학회
Keywords
유치원 교사의 직업 이미지; 유치원 교사; 학부모; 일반인; the occupational Image of kindergarten teachers; kindergarten teachers; kindergarten Parents; ordinary people
Citation
유아교육학논집, v.15, no.3, pp 459 - 484
Pages
26
Journal Title
유아교육학논집
Volume
15
Number
3
Start Page
459
End Page
484
URI
https://scholarworks.bwise.kr/cau/handle/2019.sw.cau/46590
ISSN
1229-5809
Abstract
본 연구는 유치원 교사, 학부모, 일반인이 인식하는 유치원 교사의 직업 이미지에 대해 알아보고자 유치원 교사 6명, 자녀를 유치원에 보내고 있는 학부모 6명, 일반인 8명으로 총 20명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. 연구 결과 연구 참여자 특성에 따라 유치원 교사이미지는 유사하면서도 다른 양상을 나타냈다. 유치원 교사 이미지 중, 외형적 이미지의 경우 경력교사와 학부모는 편안한 옷차림에 밝고 활동적인 이미지로, 신입교사와 일반인은 예쁘고, 아름답고 화려하며 여성스러운 이미지를 나타냈다. 내면적 이미지의 경우 대상에 관계없이 사랑을 중요하게 인식하고 있었으며 역할 이미지의 경우 유치원 교사는 전문가로, 학부모는 반전문가로, 일반인은 비전문가로 인식하고 있었다. 사회적 지위 이미지에 대해서는 세 집단 모두 낮게 인식하고 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Early Childhood Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE